یکی از مسائلی که روی تجربه مشتری از خرید، تاثیر بسیار زیادی دارد و یکی از مهمترین موارد برای فروشگاههای اینترنتی محسوب می شود، ارسال به موقع بستههاست.
این موضوع تاثیر بهسزایی روی افزایش میزان خرید مجدد و اعتماد به برند دارد و تمامی فروشندگان اینترنتی تلاش میکنند تا بهترین راه را برای ارسال کالا انتخاب کنند اما اگر یک فروشگاه اینترنتی توانایی انتخاب بین شیوههای مختلف ارسال داشته باشد، یک مزیت محسوب میشود. از این رو آشنایی با روشهای مختلف ارسال کالا و انتخاب بهترین گزینه از میان آنها ضروری به نظر است. در این مقاله در مورد تمامی روشهای ارسال کالا در تهران صحبت خواهیم کرد و هرکدام را به صورت مجزا و بر اساس مزایا و معایب آنها بررسی میکنیم.
سرویسهای On-demand یا ارسال بر اساس تقاضا:
این مورد از روشهای ارسال کالا در صورتی اتفاق میافتد که تقاضایی از سمت مشتری وجود داشته باشد. در این روش، کالا باید در همان لحظه از فروشنده گرفته شود و برای مشتری ارسال شود. گرچه این روش امروزه کاربرد بسیاری دارد، اما به دلیل هزینه ی بالای آن، ممکن است مشتری را از خرید منصرف کند. مگر اینکه هزینه ارسال کالا از سمت فرستنده یا فروشنده پرداخت شود که معمولا این اتفاق نمیافتد چون هزینههای جانبی محصول و هزینه علمیاتی بالاست و فروشنده علاقهای ندارد هزینه بیشتری را متحمل شود. از جمله شرکتهایی که این سرویس را ارائه میدهند، اسنپ و الوپیک هستند که در ادامه در مورد مزایا و معایب آن توضیح میدهیم:
مزایا:
· همیشه در دسترس بودن و ارسال سریع مرسوله به دست مشتری
معایب:
· هزینه بسیار بالا
· غیرقابل استفاده برای تعداد بالای سفارش
· عدم وجود هزینه ثابت و گرانتر بودن آن در برخی ساعات به دلیل ترافیک
چه کسبوکارهایی از این روش استفاده میکنند؟
کسبوکارهای FMCG (تند مصرف) که کالای فاسدشدنی دارند و باید سریعتر به دست مشتری برسند. برای مثال "اسنپ فود" برای ارسال غذا و "میاره" برای ارسال محصولات غذایی و سوپرمارکتی از این روش استفاده میکنند. کسبوکارهایی که باید مرسوله مشتری را در کمتر از دو ساعت تحویل دهند.