کتاب «خونسردی خود را حفظ کنید» در دو جلد منتشر شد.
کتاب «خونسردی خود را حفظ کنید» نوشتۀ مایکل نلسون، آ. جی. فینچ، در دو جلد منتشر شد.
این کتاب از سوی انتشارات ارجمند در زمینه درمان شناختی رفتاری برای کودکان و نوجوانان پرخاشگر منتشر شده که جلد اول برای (راهنمای درمانگر) و جلد دوم برای (کتاب کار) است.
جلد اول با ترجمۀ دکتر فاطمه رنجبر کرمانی، دکتر زهرا شهریور روانۀ بازار کتاب شده است.
این کتاب یک برنامۀ درمانی است که جهت آموزش راهکارهای کنترل خشم و پرخاشگری به گروه سنی ده تا هفده ساله مورد استفاده قرار میگیرد. برنامۀ مذکور این آموزشها را به کمک یک راهنمای گام به گام و مطابق با رویکرد شناختی رفتاری ارایه میکند. این درمان معمولاً در ۱۷ جلسه جداگانه ارائه میشود. با این حال هر جلسه بسته به شرایط نوجوان و میزان یادگیری و تسلط او بر مهارت، قابل تعدیل و ارائه در جلسات معدودتر یا متعددتر است. جلسات معمولا ًحدود پنجاه دقیقه طول میکشد. درمانگر میتواند با استفاده از راهنما و مطابق با اصول آن، آموزشها را به صورت انفرادی، گروهی و یا در شرایط کلاسی بهکار ببرد. درمانگر برای کار با نوجوان از انواع روشهای ایفای نقش، بارش فکر، گفتگو، تکالیف و تمرینهای خانگی استفاده میکند و از انواع ابزارهای تقویت رفتار مانند دادن امتیاز و پاداش بهره میگیرد. سعی نویسندگان کتاب بر این بوده که آموزش راهکارهای شناختی رفتاری را برای درمانجویان نوجوان ملموستر و آسانتر کنند. به همین جهت درمانگر مطابق با مندرجات کتاب با کاربرد مفهوم بازی و رقیب به نوجوانان کمک میکند تا بر دشمن خود خشم چیره شوند.
جلد دوم هم با ترجمۀ دکتر نسترن حبیبی، دکتر شهرام حیدری، دکتر زهرا شهریور روانۀ بازار کتاب شده است.
نوجوانان طیف گستردهای از هیجانات را تجربه میکنند، بنابراین هر اندازه توانایی آنها برای مدیریت این هیجانات بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در مدرسه، روابط خانوادگی و روابط با همسالان به دست میآورند. یکی از مهمترین و مشکلسازترین این هیجانات خشم و عصبانیت است و لازم است که نوجوانان به عنوان یکی از مهارتهای اساسی زندگی روش مدیریت آن را بیاموزند زیرا اگر آنها نتوانند این هیجان معمولاً جدی و شدید را مهارکنند در طول زندگی با پیامدهای آن دست به گریبان خواهند بود. کتاب کار مدیریت خشم به عنوان کتابچۀ آموزشی تمرینی برای نوجوانان در همراهی با راهنمای درمانگر "خونسردی خود را حفظ کنید" قابل استفاده است. این کتاب از برنامهای گامبهگام برای آموزش این مهارت به کودکان و نوجوانان پرخاشگر استفاده میکند شامل تکنیکهایی برای شناسایی زودهنگام موقعیتهای بالقوه مسئله ساز، پردازش دقیقتر به سرنخهای موجود در محیط و چند بازی یا مهارت برای مدیریت خشم. رویکرد کلی این کتاب شناختی-رفتاری است و به صورت انفرادی و یا برای گروههای کوچک کودکان و نوجوانان، طی ۱۷ جلسه قابل اجراست. هر جلسه حداقل ۵۰ دقیقه به طول میانجامد. مهارتهای اصلی شامل هدفگذاری، نظارت بر خود، استفاده از خودگویی، بررسی نگرش، شناخت باورهای منطقی/غیرمنطقی، آموزش آرامسازی، حل مسئله، آموزش قاطعیت و شوخی است. از چندین روش برای آموزش این مهارتها شامل بحث و گفتگو، تمرینهای ایفای نقش و تکلیف خانه استفاده میشود. برای افرادی که نیاز به کار و تمرین بیشتر مهارتهای آموخته شده دارند ۹ جلسۀ تکمیلی تهیه شده است. این جلسات در واقع تمرین مهارتها در موقعیتهای متنوع و کنترل خشم در درجات مختلف است.