چه بر سر دومین فروشگاه اینترنتی ایران آمده است؟ صحبت های زیادی در مورد عدم موفقیت فروشگاه اینترنتی بامیلو (بزرگترین رقیب دیجی کالا) می شنویم در ادامه این مطلب به علت شکست این فروشگاه اینترنتی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
طراحی فروشگاه اینترنتی بامیلو در سال 1392 صورت گرفت. این فروشگاه اینترنتی تحت حمایت گروه اینترنتی IIG یا همان ایران اینترنت گروپ شروع به کار کرد از دیگر زیرمجموعههای این شرکت میتوانیم به اسنپ، زودفود اسکانو پین تا پین و اسنپ فود را نام ببریم.
روش کسب درآمد این فروشگاه چگونه بود؟
طراحی فروشگاه اینترنتی بامیلو به گونه ای بود که افراد میتوانستند در سامانه کسب درآمد آن به عنوان نماینده ثبت نام کنند، این افراد می توانستند محصولات خود را در این فروشگاه اینترنتی به فروش برسانند و کمیسیون فروش محصولات خود را به این فروشگاه می دادند.
این فروشگاه پس از ثبت سفارش محصولات توسط کاربران در طی ۲ الی ۴ روز محصولات را به دست خریداران می رساند و در نتیجه هزینه حمل و نقل محصولات یکی دیگر از راههای کسب درآمد این سایت بود.
زمان تحویل محصولات در فروشگاه های اینترنتی مختلف متفاوت می باشد به گونه ای که بعضی از فروشگاه ها زمان تحویل محصول را دو هفته اعلام میکنند اما فروشگاه اینترنتی بامیلو قبل از شکسته شدن حساسیت خاصی روی تحویل محصولات نشان میداد به نحوی که تامین کنندگان ملزم بودند ۲ الی ۴ روز پس از ثبت سفارش توسط کاربران محصولات را به دستشان برساند.
اوایل اسفند ماه ۱۳۹۷ مدیرعامل این سایت رسما اعلام کرد قصد کاهش نیرو برای فعالیت این فروشگاه اینترنتی را دارد و همچنین پیامی با مظنون زیر برای تامین کنندگان ارسال شد:
تامین کننده گرامی،
با توجه به برخی تغییرات پیش آمده در بامیلو، پنل های کاربری شما به زودی غیر فعال خواهند شد. تمامی سفارشات موجود در پنل شما توسط بامیلو لغو خواهد شد و جریمه ای در پی نخواهد داشت. تمامی پرداختی ها طبق روال گذشته انجام خواهد شد. از صبوری شما پیشاپیش متشکریم.
کاهش نیروی این فروشگاه به گونه ای صورت گرفت که برخی از کارمندان می گفتند تمامی نیروها به جز بخش حسابداری که برای تسویه حساب تامین کنندگان بودند اخراج شدند.
این اقدام نزدیک به تحویل سال صورت گرفت و باعث ضرر بسیاری از تامین کنندگان شد زیرا بسیاری از تامین کنندگان محصولاتی را در این فروشگاه به فروش می رساندند که زود مصرف بوده و در دیگر فروشگاه ها امکان فروش نداشته و همچنین باعث ایجاد نگرانی در تامین کنندگان برای عدم تسویه حساب شد.
از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۸ دامنه فروشگاه اینترنتی به فروشگاه اسنپ مارکت تغییر مسیر داده شد در نتیجه این فروشگاه در این تاریخ به طور رسمی تعطیل شد و ظاهرا شرکت ایران اینترنت گروپ قصد دارد تمرکز خود را روی گسترش اسنپ مارکت قرار دهد و این یک پایان تلخ برای این فروشگاه اینترنتی می باشد.
علل شکست فروشگاه های اینترنتی همچون بامیلو چیست؟
دلایل متعددی میتواند باعث تعطیل شدن فروشگاه های اینترنتی همچون بامیلو شود، در اینجا به اصلی ترین دلایل عدم موفقیت این فروشگاه اینترنتی می پردازیم.
- تبلیغات غیر استاندارد مانند تبلیغات پاپ آپ
- عدم فروش کافی
- مشکلات مالی
- تجربه کاربری نامناسب
- افزایش چشمگیر قیمت کالاها نسبت به سال های اخیر
- عدم توانایی برای رقابت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
- عدم وفاداری کاربران
- عدم مدیریت هوشمند
به نظر شما تفاوت در طراحی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و بامیلو می تواند علت موفقیت فروشگاه اینترنتی دیجی کالا و عدم موفقیت فروشگاه اینترنتی بامیلو باشد؟
چه عواملی سبب از بین رفتن اعتبار فروشگاه های اینترنتی می شود؟
شایعات دیگر در خصوص فروش محصولات و عدم تحویل محصولات به کاربران یافت می شود بدین صورت که این فروشگاه اینترنتی فروش برخی از محصولات بعد از شش روز به کاربران به علت ناموجود بودن محصولات اعلام لغو سفارش کرده است این کاربران معتقدند این کار این فروشگاه اینترنتی برای بالا بردن گردش حساب خود می باشد زیرا پس از لغو سفارش محصولات فروش همان محصولات ادامه یافته شایعات منجر به از دست رفتن اعتماد به این فروشگاه اینترنتی شد.
به نظر شما حذف شدن فروشگاه اینترنتی بامیلو و بی رقیب ماندن فروشگاه اینترنتی دیجی کالا باعث از دست دادن انگیزه دیجی کالا برای افزایش کیفیت فروش می باشد؟
آیا تعطیل شدن فروشگاه اینترنتی بامیلو تاثیری بر دیگر فروشگاه های اینترنتی دارد؟
با کنار رفتن بامیلو راه برای فروشگاه اینترنتی دیجی کالا هموار شد. اکنون دیگر بحث داغ انتخاب خرید بین دیجی کالا و بامیلو وجود ندارد. احتمالا برای بسیاری از کاربران یک بار سوال شده که از دیجی کالا خرید کنند یا بامیلو و در مورد خدمات هر یک جستجو انجام داده اند. حالا باید دید چه کسی می تواند دوباره در میدان رقابت با دیجی کالا قرار بگیرد و برای دیجی کالا تهدید به حساب بیاید. امروزه شهرت دیجی کالا به حدی رسیده است که بسیاری به فکر طراحی سایت مارکت پلیس مانند دیجی کالا افتاده اند و همین خدمات را برای موضوعات شغلی خود اجرا می کنند. محبوبیت دیجی کالا بین کاربران ایرانی به حدی رسیده که حتی اگر یک فروشگاه اینترنتی قالب شبیه دیجی کالا داشته باشد کاربران رقبت بیشتری به خرید از این فروشگاه اینترنتی دارند. شاید به این خاطر است که دیجی کالا برای کاربران یک تجربه خرید آسان و بی دردسر را رقم زده. روزانه تماس های زیادی به دفتر ما در مورد سفارش فروشگاه اینترنتی آن هم با قالب شبیه دیجی کالا می شود، برخی افراد کالایی برای فروش دارند و می خواهند در این بحران اقتصادی یک شغل دوم دست و پا کنند و برخی دیگر کالایی برای فروش ندارند و به فکر پیاده کرده ایده مارکت پلیس مانند دیجی کالا هستند. نکته مهم اینجاست که یک سایت و ظاهر آن به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت شود همانطور که بامیلو نیز با اشتباهات بازاریابی و ... به ورشکستگی رسید. نتیجهگیری با شناخت علل موفقیت و یا شکست فروشگاه های اینترنتی بزرگ می توان نقاط قوت و ضعف کار خودتان را شناسایی کنید و یک وب سایت استاندارد و کاربر پسند راه اندازی نمایید. شکستی که برای دیجی کالا شیرین بود