فهرست پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران از سال ۱۳۶۴ منتشر شد.
پرفروش ترین ها همیشه با خود وسوسه و افتخاری به همراه دارند؛ وسوسه برای کسانی که از قافله عقب مانده اند و در فروش بزرگ نقشی نداشته اند و درنتیجه از همه جا بی خبرند و تحت فشارند که خود را زودتر به خیل خریداران برسانند و افتخار هم برای سازندگان و صاحبان محصولی که پرفروش بوده و دل ها را برده و چشم ها را خیره کرده و هم برای کسانی که در فروش آن محصول نقش داشته اند.
فقط تفاوت در این است که تولیدکنندگان جیب شان پر از پول شده و اعتبار و شوکت و شهرتی به هم زده اند و مصرف کنندگان در سرخوشی ناشی از مصرف گیج و منگ اند و در میانه این فروش بزرگ به ندرت به کیفیت اهمیت می دهند.
با اینکه همیشه افسانه هایی درباره والاتر بودن ارزش پول از هنر در افواه وجود دارد و شخصیت های مشهور و رسانه ها نیز با تبلیغ درباره منزلت هنرمند و هنری که به او الهام شده به این افسانه ها و اسطوره ها دامن می زنند اما هرگز نباید از یاد برد که هنر هم مثل هر کالای دیگری دارای بازاری است که در آن رقم ها حرف اول را می زنند.
در سینما نیز که این روزها بیش از همیشه وجه صنعتی اش خودنمایی می کند و فروش فیلم ها از کیفیت شان به مراتب مهم تر است، موفقیت تجاری فیلم ها بر کل این صنعت سایه انداخته است. فروش یک فیلم مثل راداری است که مسیر حرکت سایر فیلم ها را نیز تعیین می کند. اگر فیلمی پا به وادی پر سودی بگذارد و موفق شود گیشه را به تسخیر خود درآورد، قطار سینما به دنبال آن به حرکت درمی آید. همچون جویندگان طلا که با شنیدن خبر پیدا شدن طلا در سرزمینی به سوی آن گسیل می شوند، کمپانی های فیلمسازی و تهیه کنندگان سینما نیز عادت دارند پا جای پای فیلم موفق قبلی خودشان یا سایر کمپانی ها و تهیه کنندگان بگذارند.
در سینمای ایران نیز تقریبا وضع بر همین منوال است و معادلات اقتصادی در تعیین جهت حرکت کلی سینما نقش دارد. البته به دلیل نقش پررنگ دولت در حوزه سینما، جز مناسبات مالی دلایل دیگری نیز برای پرفروش شدن فیلم ها می توان یافت.
با نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران در طول دهه های گذشته می توان دلیل محبوب شدن یک ژانر یا حتی یک بازیگر را دریافت. قیمت بلیت یکی از عوامل مؤثر در پرفروش شدن فیلم هاست. از آنجا که قیمت بلیت سینما هر سال روند افزایشی داشته، طبیعی است که فیلمی در دهه ۹۰ با تماشاگرِ به مراتب کمتر از فیلمی در دهه ۶۰، در فهرست پرفروش ها جای می گیرد.
چنانچه اخباری که درباره افزایش قیمت بلیت سینماها در نوروز ۱۴۰۱ می رسد، صحت داشته باشد، تعیینکنندگان این قیمت دست به ریسک بسیار بزرگی زده اند. درحالی که معاش مردم در چند سال اخیر با مشکلاتی عمده ای مواجه بوده و تورم افسارگسیخته حتی به گروهی از مردم اجازه تهیه نیازهای ضروری شان را نمی دهد، افزایش قیمت بلیت می تواند ضربه سنگینی بر سینمای ایران باشد. شاید هم این ریسک جواب دهد و سینمای ایران بتواند ضرر و زیان های سال های کرونا را با افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت جبران کند.
در ادامه فهرست پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران از سال ۱۳۶۴ به این سو را می بینید. بر سر صحت و سقم آمارهای مربوط به پیش از سال ۱۳۶۴ توافقی وجود ندارد و از سال ۱۳۶۴ به بعد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انتشار سالنامه های آماری فیلم و سینما، اطلاعات قابل استنادی در این زمینه گرد آورده است.