ویژگی های شرکت های دانش بنیان
- برخلاف شرکت های تجاری شرکت های دانش بنیان هیچ گونه مال قابل لمس و مادی مثل زمین و ماشین آلات دستگاه ها و تجهیزات تولید ندارند وصرفاً با ترکیب دانش، فناوری و تخصصهای علمی و پژوهشی، فعالیت میکنند.
- شرکت های دانش بنیان اظهارنامه مالیاتی یا درآمدی ندارند.
- محصول این شرکت ها باید به مرحله تولید برسد یا اینکه در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شده باشد. این محصول علاوه بر داشتن طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه، باید از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار باشد.
- این شرکت طی دهه ها باعث شده است که خدمات از اهمیت بیشتری برخوردار شود.
- دولت حمایت های ویژه ای از این شرکت ها میکند.
- ماهیت علمی این شرکت ها باعث شده که قشر دانشگاهی و اساتید دانشگاه و اعضای هیات علمی نقش مهمی را در آن ایفا نمایند.
این نوع شرکت ها معمولا واسطه ایده های تجاری و و تولید و ارتقای فناوری می باشند.یعنی پژوهشگران و قشر علمی و دانشگاهی ایده های نو و قابل پیاده سازی علمی را تبدیل به فناوری کاربردی میکنند.به همین منظور دارایی این شرکت ها نه از نوع مادی بلکه معنوی و غیرملموس هستند و بزرگترین دغدغه این شرکت ها حفظ مالکیت معنوی آنها است. شرکت های متقاضی دانش بنیان بر اساس شاخصهای عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند. شرکت های متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی، شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را هم داشته باشند: حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره ی شرکت، حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند: شاخصهای اختصاصی به ۳ دسته تقسیمبندی میشوند. شرکتهای متقاضی باید کلیهی شرایط یکی از دستهبندیها را داشته باشند: شرکت های دانش بنیان از بعضی حمایت های دولتی بهره میگردند. مثل: شرکتهای دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکتها و موسساتی که بیش از پنجاه (۵۰) درصد از مالکیت آنها متعلق به شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایتهای این قانون نیستند. طبق آیین نامه، معیارهای سه گانه ی محصولات دانش بنیان به شرح زیر می باشد:
اهداف شرکت های دانش بنیان
زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان
کارکرد شرکت دانش بنیان
انواع شرکت های دانش بنیان

شرایط شرکتهای متقاضی برای دانش بنیان شدن
شاخص های عمومی:
شاخص های اختصاصی:

حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان
معیارهای تشخیص محصولات دانش بنیان
مراحل ثبت شرکت های دانش بنیان
