بر اساس اعلام معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از مجموع ۲۴ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۶۹۶ خانوار ایرانی یارانهبگیر، ۳۸ درصد فقیر، ۵۵ درصد متوسط و ۷ درصد برخوردار هستند که سیاستگذار با استفاده از آن می تواند سیاست حمایتی متناسب با هر یک را به اجرا بگذارد.
طی دهههای گذشته تمامی دولتها در راستای اجرای قانون اساسی کشور در خصوص کاهش فقر و شکاف طبقاتی، برنامههای حمایتی و رفاهی متعددی را با صرف هزینههای بسیار بالا اجرا کردهاند که به دلیل نبود پایگاه اطلاعاتی جامع و عدم شناسایی دقیق گروههای آسیبپذیر و مشخص نبودن فرایند اجرا، موفقیت چشمگیری در رسیدن به اهداف مدنظر نداشته و با انتقادات بسیاری از سوی سیاستگذاران حوزه رفاه اجتماعی و عدم رضایت عمومی مواجه بودهاند.
چرایی راهاندازی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و چالشهای پیش روی آن
به همین علت بود که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان بنا به ضرورت تجمیع اطلاعات اجتماعی، اقتصادی افراد و دهک بندی وضعیت درآمدی و داراییهای آنها در سال ۹۶ راهاندازی و سنجش وضعیت معیشتی خانوار برای تخصیص یارانههای حمایتی و معیشتی در سالهای اخیر به واسطه اطلاعات این پایگاه انجام شد؛ اما عدم همکاری دستگاههای مختلف برای در اختیار قرار دادن اطلاعات برخط را میتوان از جمله چالشها و دغدغههای پیش روی وزارت رفاه در مسیر ارتقای این پایگاه برشمرد.
با ابلاغ سیاستهای کلی تامین اجتماعی و امیدهایی که برای تحقق آن به وجود آمده است، تکمیل و ارتقای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نیز در دستورکار جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است؛ چرا که یکی از الزامات استقرار نظام تأمین اجتماعی چندلایه، شکلدهی پایگاه اطلاعات است که تاکید شده باید با رعایت ملاحظات امنیتی مربوط به نیروهای مسلح و دستگاههای امنیتی کشور همراه باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز چهارم اردیبهشت در همین زمینه گفت که « برخی دستگاهها دادهها و اطلاعات آماری خود را در اختیار این پایگاه قرار دادند، این سامانه در حال حاضر فعال است و دهکبندی جامعه را مشخص میکند، البته ما به دنبال اخذ اطلاعات سایر دستگاهها و ثبت دادههای آماری آنها در سامانه هستیم.»
وی افزود: « تا زمانی که همه دستگاهها به سامانه پایگاه رفاه ایرانیان متصل شوند، دهکبندی در سیستم به صورت محتاطانه انجام میشود یعنی ما فرض کردیم که افراد خودرو، ملک، حساب بانکی، سهام و سفر خارجی ندارند، هر زمان که دادهها و اطلاعات آنها در سیستم ثبت شود، دهکبندیها اصلاح و تکمیل خواهد شد. ضمانت خوبی در تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده و به موجب این تبصره همه دستگاهها مکلف شدند تا اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند. تکمیل اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان طبیعتاً نیاز به همکاری همه دستگاهها دارد و کمکرسانی به بخشهای ضعیف و کم درآمد جامعه را تسهیل خواهد کرد.»
آخرین اطلاعات آماری منتشر شده از سوی این وزارتخانه درباره وضعیت معیشتی خانوار ایرانی به دوماه گذشته باز میگردد؛ مروری بر گزارش «دسته بندی معیشتی خانوارهای ایرانی بر اساس پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان» که در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و در اسفندماه ۱۴۰۰ منتشر شده است، خواهیم داشت:
در مقدمه این گزارش آمده است که هدف این گزارش، ارائه یک تصویر کلی از وضعیت خانوارهای ایرانی و طبقهبندی آنها به صورت خلاصه و مختصر است، در حال حاضر سیاست های توانمندسازی متناسب با هر یک از این گروهها در دفتر مطالعات رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی شده است که در گزارشهایی مجزا در دست انتشار است. در این گزارش از پرداختن به چرایی فقر و یا سیاستهای فقرزدایی اجتناب میشود.
اجرای سیاستهای حمایتی به منظور بهبود وضعیت معیشت مردم و کاهش فقر، نیازمند شناخت دقیقی از وضعیت رفاهی گروههای مختلف درآمدی است. بدون داشتن تصویری جامع از وضعیت درآمدی مردم و نیازهای آنان، نمیتوان سیاست حمایتی مناسب با درجهای از اصابت قابل قبول به هدف، به اجرا گذاشت. در همین راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف قانونی خود برای شناسایی فقرا و برنامهریزی و اجرای سیاستهای حمایتی، طی سالهای گذشته، اقدام به راهاندازی و تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان کرده است.
تاکنون نیز سیاستهای حمایتی مختلفی براساس اطلاعات به دست آمده از این پایگاه بر اساس نیاز گروههای مختلف به اجرا گذاشته است. با این حال پایگاه همچنان در حال تکمیل بوده و همواره تلاش میشود تا دستهبندی دقیقتری از خانوارها صورت گیرد. در این گزارش به طور اجمالی دستهبندی خانوارهای ایرانی در سه طبقه «خانوارهای فقیر»، «خانوارهای متوسط» و «خانوارهای برخوردار» ارائه میشود. این دستهبندی بر اساس آخرین دادههای بهروزرسانی شده در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان صورت گرفته است.
معرفی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را باید علاوه بر کاربرد اصلی آن که انجام آزمون وسع و شناسایی خانوارها برای طرحهای مختلف حمایتی، زمینهساز تحول چشمگیری در زمینه محاسبات مربوط به شاخصهای فقر و رفاه، به عنوان ابزار کلیدی برنامهریزی توسعه، در نظر گرفت. در این پایگاه اطلاعات مرتبط با خصوصیات اقتصادی و اجتماعی خانوار از قبیل بعد خانوار، مرد یا زن سرپرست بودن، دارایی از خودرو، ارزش خودرو، اطلاعات مرتبط با حساب بانکی از قبیل واریز، برداشت و خرید از کارت، وضعیت شغلی افراد، نوع بیمه و حقوق دریافتی، وضعیت بیمه پایه درمان و مواردی نظیر آن گردآوری شده و با همکاری سایر نهادها و سازمانها به طور مرتب بهروزرسانی میشود. اطلاعات موجود در این پایگاه تا حد قابل قبولی، درک مناسبی از وضعیت درآمدی خانوارهای ایرانی را به دست داده و امکان طبقهبندی خانوارها به لحاظ درآمدی را فراهم میسازد.
دستهبندی خانوارهای ایرانی
دستهبندی خانوارها به منظور شناخت بهتر نیازهای هر گروه برای اجرای سیاستهای حمایتی متناسب با هرگروه صورت میگیرد. در حال حاضر اطلاعات مرتبط با حساب بانکی افراد شامل واریز به کارت، خرید از کارت و مانده حساب در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان به روزرسانی میشود. بنابراین، از این سو میتوان خانوارها را در دهکها یا صدکهای مختلف درآمدی طبقهبندی کرد.
اما باید توجه داشت که دهک درآمدی مرزبندی مشخصی برای خانوارها نبوده و به تنهایی نمیتواند به عنوان ملاک تمیز دادن خانوارها از یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین لازم است در کنار دهک، برای دستهبندی از سایر ویژگیهای خانوار نیز بهره برد. به طور کلی امکان شناسایی دقیقتر دهکهای بالایی و دهکهای پایینی بیشتر از دهکهای میانی امکانپذیر است. ازاین رو در دستهبندی خانوارها، از معیاردهک میتوان برای شناخت دو سر توزیع درآمد خانوارها یعنی پردرآمدترینها و کمدرآمدترینها استفاده کرده و برای سایر قسمتهای توزیع، از سایر ویژگیهای خانوار بهره برد.
در دسته بندی صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قیودی چون جامع و مانع بودن، مرزبندی مشخص، قابلیت تدوین سیاست های حمایتی نقدی و غیرنقدی و تناسب با وضعیت درآمدی در نظر گرفته شده است. شایان ذکر است که در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، اطلاعات همه ایرانیان دارای کدملی ثبت شده است. اما به لحاظ ساختار خانواده، تنها ساختار خانوارهای یارانه بگیر (یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی ) مشخص است. بنابراین در این گزارش، تنها از اطلاعات خانوارهای یارانه بگیر استفاده شده است.