شمارش معکوس برای اجرایی شدن مصوبهی واردات خودرو به کشور آغاز شده و حالا آیین نامه اجرایی برای تایید نهایی به هیات وزیران ارائه شده است.
واردات خودرو طی ماه های اخیر به ماجرایی خبرساز در اقتصاد ایران تبدیل شد .
موافقان و مخالفان در حالی در حال زورآزمایی بودند که سیاست آزادسازی قیمتها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، فضای خبری ایران را تحت تاثیر قرار داده بود. حالا اما به نظر می رسد به زودی واردات خودرو به کشور، معادلات بازار خودرو را دستخوش تغییر نماید .
از سال ۱۳۹۷، پس از وقوع شوک ارزی، دولت با هدف کاهش مصرف ارز، نسبت به قطع واردات برخی کالاها نظیر خودرو اقدام کرد .
پیش از این بسیاری از کارشناسان و مسئولان تاکید کردند که ممنوعیت واردات خودرو تا خرداد پابرجاست و به زودی این محدودیت برداشته خواهد شد اما آنچه اهمیت دارد شکل اجرای این مصوبه است .
بر اساس اعلام بانک مرکزی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: اجرایی شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو در چارچوب سیاست های ارزی و سقف های تعیین شده از سوی بانک مرکزی خواهد بود.
مصطفی قمری وفا، در توئیتی با عنوان اجرایی شدن مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب سیاست های ارزی و سقف های تعیین شده از سوی بانک مرکزی اعلام کرد که مصوبه آزاد سازی واردات خودرو در چارچوب ضوابط، سیاست های ارزی و سقف های تعیین شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرایی خواهد شد.
وی همچنین بیان کرد که هماهنگی کامل سیاست های ارزی با سیاست های ارزی در برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد، یک اصل مورد وفاق دولت سیزدهم است.
کدام خودروها در راه ایران هستند؟
جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس در این باره گفته است طبق اعلام وزارت صمت خودروهایی میتوانند وارد ایران شوند که اول حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی باید و دوم سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار باشد. وی پیش از این گفته بود که سقف قیمتی هفت هزار دلار و حجم موتور هزار سیسی تعیین شده است.
این نماینده مجلس تاکید کرده است: اگر این تغییرات صورت گرفته باشد، شاهد یک تصمیم عاقلانه و منطقی تر هستیم. هر چند هنوز ایراداتی وارد است.
مسئولان چه می گویند؟
منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت با اشاره به مصوبه واردات خودرو گفته است:پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک تر شود.
وی درباره راهکارهای تامین ارز گفت: برای واردات خودرو نمی توانیم به طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه گذاران می توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه ها سهیم باشند و همچنین مشوق های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.
هر چند پیشتر اعلام شد که واردات هفتاد هزار دستگاه خودرو در دستور کار است اما رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح مصوبه واردات خودرو از تصویب واردات بدون سقف خبر داد و گفت: امروز خلأ ۵۰۰هزارخودرویی در بازار احساس می شود که با واردات، فضا رقابتی می شود.
وی افزود: با بررسی کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب شد دولت خودروهایی را که کم مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.
عزت الله اکبری تالارپشتی افزود: تا امروز از خودروسازان حمایت هایی شده است که طبق فرموده مقام معظم رهبری نباید سوءاستفاده کنند و باید ساختار دو خودروساز اصلاح شود مثلاً دولت به جای سهامداری و دخالت، باید ناظر باشد.
وی تاکید کرده است موضوع مربوط به صادرات قطعه و واردات خودرو نیز دیگر در دستور کار نیست.
بسیاری از کارشناسان معتقدند این تصمیمات می تواند به تغییر معادلات رد بازار خودرو و کاهش قیمت ها در این بازار منجر شود خصوصا که بنا بر اعلام وزیر واردات خودروی اقتصادی با هدف امکان استفاده از سوی جمعیت بالاتری از مردم در دستور کار است و واردات این بار مختص خودروهای لوکس نخواهد بود.