سال گذشته همین روزها بود که دولت سیزدهم کلید پاستور را تحویل گرفت تا برنامههای خود را برای چهارسال آینده کشور پیاده کند، دولتی که در شعارها برای رفع مشکلات آمده بود و خود را دولت همه ایرانیان با هرگونه گرایش و سلیقهای میدانست.
مشخصا به دلیل تحریم های کمرشکن و گسترش بیماری کرونا همه نگاه ها به حل این دو معضل بود، اهالی فرهنگ و هنر همچون بقیه اقشار مردم از کرونا ضربه سختی خورده بودند و همه انتظار داشتند تا بعد از حل مشکل کرونا و واکسیناسیون فراگیر بتوانند به کار برگردند، هنرمندان تلاش کردند با تمام توان به چرخه تولید هنر بازگشته تا هم اقتصاد ضربه خورده هنر را احیا کنند و هم التیامی به زخمی های اجتماعی باشند، اما دو عامل به این دو نیت لطمه و صدمه زد اول عدم هماهنگی بین نهادهای دولتی و دخالت در اجراها بود که بیشتر به حاشیه ها دامن زد و دوم اثر تورمی که اقتصاد و معیشت مردم را درگیر کرده بود و در قیمت تمام شده کالاهای هنری تاثیرگذار بود و کماکان سبد اکثریت مردم از کالاهای فرهنگی خالی ماند.
عدم هماهنگی های نهادهای دولتی و گاه بخشی نگری موجب شد بار دیگر واژه توقیف و توقف آثار به کلید واژه اخبار هنری تبدیل شود. توقف تئاترها و فیلم هایی که پروانه ساخت گرفته و کنسرت های که مجوز داشتند در صدر اخبار نشست. در این گزارش به طور ویژه به رویدادهای حوزه موسیقی در یک سال گذشته می پردازیم
تفاوت تأمل برانگیز صدور مجوز نسبت به سال های گذشته
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی آماری از مجوزهای صادره این مجموعه در تیر ۱۴۰۱ را گزارش کرد. بر طبق این آمار در ماه گذشته ۲۵ تک آهنگ و ۴ آلبوم موسیقی موفق به اخذ مجوز از این نهاد شده اند. این در حالی است که گزارشی که خرداد سال گذشته منتشر شده بود از صدور مجوز برای ۳۶۵ تک آهنگ و ۲۷ آلبوم خبر می داد. این آمار کم منحصر به ماه تیر نیست. بلکه در پایان بهار ۱۴۰۱ آمار دفتر موسیقی از صدور مجاوز برای تنها ۸۰ تک آهنگ و ۲۱ آلبوم حکایت داشت.
این کاهش شدید تعداد مجوزها را نمی توان رویه یک ساله دولت دانست چراکه آماری که سال گذشته از صدور مجوزها منتشر شد چندین برابر این مقدار بود. به عنوان مثال تنها در دو هفته آخر مرداد سال گذشته ۱۴۲ تک هنگ و ۱۵ آلبوم مجوز گرفتند. این روند تا پایان سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کرد و ناگهان در ابتدای سال ۱۴۰۱ با چنین کاهشی مواجه شدیم.
با توجه به این که ریاست دفتر موسیقی از سال ۱۳۹۸ ثابت بوده است منشأ این تغییر رویه ناگهانی مشخص نیست هرچند شاید دلیل آن کاهش تقاضا برای مجوز باشد.
محمد الله یاری فومنی رئیس دفتر موسیقی اگرچه با حفظ سمت مدتی به عنوان مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتاب خوانی منصوب شد اما او سکان دفتر موسیقی را سال هاست در دست دارد. الله یاری از مدیرانی است که از دولت پیشین و از اردیبهشت ۹۸ تا امروز ابقا شده و بر سر کار است.
مجوز گرفتن جواد یساری برای تیتراژ فیلم قدغن
بهمن بابازاده، در اسفند ۱۴۰۰ خبر از مجوز گرفتن جواد یساری برای فیلمی با تهیه کنندگی محمدحسین فرح بخش داد؛ این خبرنگار حوزه موسیقی در کانال تلگرامی خود نوشت:
« جناب جواد یساری به عنوان خواننده فیلم «قدغن» مجوز گرفت. تهیه کننده فیلم چه کسی هستند؟ بچه محل سابق آقا جواد؛ حسین فرحبخش.»
ماجرا حقیقت داشت و در نام عوامل فیلم که در نوروز اکران شد نامه جواد یساری به عنوان خواننده به چشم می خورد. این اتفاق درحالی افتاد که در بهار سال ۹۷ شایعه شده بود که همین تهیه کننده برای فیلم «دشمن زن» از صدای جواد یساری استفاده کرده که دفتر موسیقی این شایعه را تکذیب کرد و فرح بخش آن را حاشیه دانست.
بازگشت کنسرت ها با قیمت های نجومی
پس از وقفه نزدیک به دو ساله ای که به خاطر شرایط کرونا در کشور ایجاد شده بود مجدداً برگزاری کنسرت ها از سر گرفته شد. هرچند کرونا به طور کامل کنسرت ها را رها نکرد و فارغ از لزوم اجرا با ۵۰ درصد ظرفیت سالن ( یا حتی ۳۰درصد یا 20 درصد )، هرازگاهی شاهد لغو کنسرت های مجوزدار به درخواست ستاد ملی مبارزه با کرونا بودیم که نمونه آن لغو کنسرت حسین صفامنش، خواننده تیتراژ سریال «نون.خ» در بندرعباس در بهمن ۱۴۰۰ بود. اما این بازگشت همراه بود با افزایش سرسام آور قیمت بلیت ها که از حداکثر ۲۰۰ هزار تومان پیش از کرونا به سقف ۵۰۰هزار تومان در تهران و ۷۰۰-۶۰۰ هزار تومان در کیش می رسیدند. ناگفته نماند قیمت های مذکور مربوط به سامانه های فروش آنلاین بلیت هستند و همین بلیت ها در بازار سیاه قیمت میلیونی داشتند.