شادمهر راستین معتقد است کاهش کیفیت آثار تولید شده از جانب تلویزیون باعث شده تا پلتفرمها گمان کنند مخاطب ساده پسند شده و آثار قوی ارائه ندهند، اما مخاطب شبکه نمایشخانگی چون هزینه کرده دوست دارد اثری در حد نتفلیکس تماشا کند.
طبیعتا نام سریال«جیران» به گوشتان خورده، حتی اگر آن را ندیده باشید، به واسطه حواشی زیادش، از توقیف موقت سریال گرفته تا ایرادهای تاریخی و انتخاب بازیگر نامناسب، قطعا نامش برایتان آشناست. سریالی که میخواست مانند دیگر آثار حسن فتحی از جمله «میوه ممنوعه» و «شب دهم» ماندگار شود اما نتوانست چندان موفق شود و توقیف آن هم تیرخلاصی بود برپیکر بیجان این سریال تا اولین تجربه ناموفق سریالسازی در کارنامه کاری فتحی ثبت شود.
کارگردانی که توانسته بود در محدودیتهای تلویزیون آثار ماندگاری بسازد، در آزادی شبکه نمایشخانگی این موقعیت را از دست داد و مخاطبان را از خود دور کرد. اما با تمام این حواشی و واکنشهای مخاطبان، آیا میتوان«جیران» را یک اثر شکست خورده دانست؟ و اگر پاسخ بله است، چرا این اتفاق افتاده و عامل اصلی این ماجرا کیست؟
برای پاسخ به این پرسشها سراغ شادمهر راستین، منتقد رفتیم که در ادامه میخوانید:
به نظر میرسد با توجه به رویکردهای مخاطبان، سریال «جیران» نسبت به آثار گذشته آقای فتحی، مخصوصا تولیداتی مانند «شب دهم» چندان نتوانسته موفق باشد. حالا این عدم موفقیت درباره ایرادهای تاریخی سریال، ایراد به گریم، اشکال به طراح لباس و طراح صحنه، انتخاب بازیگر و حتی گویش آنها وجود دارد. شما این ایرادها را قبول دارید یا خیر؟ و اگر افتی در اثر حسن فتحی دیده میشود، به چه دلیل است؟
تعداد زیادی از ایرادهایی که شما به آن اشاره کردید، مربوط به محدودیتهای سینما، تلویزیون و پلتفرمهای ایران است که ما در حال کسب تجربه در این زمینه هستیم. روش تولید در ایران در حال تغییر است و قیاس کردنش با دورههای قبل، شاید صرفا مرور یک تجربه باشد. مثلا دوران «شب دهم »که البته من شخصا خاطره خوبی از آن سریال ندارم.
به چه دلیل خاطره خوبی ندارید؟
در سال ۱۳۸۰ من به همراه آقای جابرقاسمعلی مشغول نگارش سریال «باران عشق» بودیم و آن زمان هم رقابت بین شبکهها بالا بود، به همین دلیل هم منجر به انجام کار کیفی میشد، این سریال همزمان با «شب دهم» پخش میشد و در آن رقابت با اینکه این سریال که تیم خوب از بازیگرانی مثل امین تارخ و خسرو شکیبایی داشت، اما هیچکس آن را ندید و عملا ما شکست خوردیم هرچند که در بازپخشهای بعدی دیده شد، اما میخواهم به این نکته اشاره کنم که کیفیت«شب دهم» بسیار بالا بود و آقای فتحی تا زمانی که سریال «شهرزاد» را بسازند، یک استانداردی داشتند که آن را در سریال«جیران» اعمال نکردند.
آقای فتحی تا زمانی که سریال «شهرزاد» را بسازند، یک استانداردی داشتند که آن را برای«جیران» رعایت نکردند
دوران آنالوگ یعنی دورانی که اصولا تولید فیلم به صورت آنالوگ شکل میگرفت، یک تفکرآنالتیک وجود داشت و سازنده فقط همان یک فکر را پیش میبرد، اما الان که به دوران دیجیتال رسیدیم، مخاطب به شدت اطلاعات و آگاهی بیشتری دارد و میتواند با سازندگان ارتباط برقرار کند و حتی در این زمینه هم اظهار نظر کند و به تازگی این تجربهها به دست عرصه تصویر رسیده است.
در نتیجه تمام این اتفاقات، باید بررسی کرد که چه شد حسن فتحی «شهرزاد» سریالی مانند «جیران» را میسازد؟
خب چه اتفاقی افتاد؟ اینکه امکانات پیشرفت کرد، باید باعث بشود که کیفیت آثار افزایش پیدا کند، پس چرا کیفیت آثار تولیدی ما با کاهش مواجه است؟
ماجرا همین است، بخش عمدهای از این ماجرا باز میگردد به افت کیفی محصولات صداوسیما، وقتی محصولات رایگان افت کیفی دارند، معیار فیلمسازان برای تولید کاهش پیدا میکند و فکر میکنند توقع مخاطب از آنها پایین آمده است. کارگردان، نویسنده، تهیهکننده و بازیگر به این فکر میکنند که وقتی یک اثر، ساده، رایگان و بیکیفیت تلویزیونی تا این اندازه مخاطب دارد پس ما هم با کیفیت پایین میتوانیم به این برسیم.