اسدالله قلیزاده با اشاره به اختلال امروز در بخش پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جایگاه های عرضه سوخت گفت: سال هاست که قدرت انتخاب شرکت های پرداخت الکترونیک بانکی با نگاه فراقانونی از جایگاه داران سلب شده و عده ای به این حوزه، سودآور نگاه می کنند و تلاش های مختلفی از سوی آنان در جهت حفظ این شرایط وجود دارد. همچنین استهلاک بیش از حد قطعات تجهیزات سامانه هوشمند و وضعیت صدور کارت سوخت، مردم و جایگاه داران را کلافه کرده است.
وی افزود: این اولین بار نیست که چنین اتفاقی افتاده و قبلا هم با قطعی و اختلال هایی روبرو بودیم که موجب ایجاد صف های طولانی برای مردم و زیان ناشی از عدم امکان تسویه حساب با مشتری، به جایگاه داران شده است؛ متاسفانه خدمات به مردم و جایگاه داران قربانی مسائلی شده که از نگاه فراقانونی برآمده است.
قلیزاده ادامه داد: تلاش های بانک مرکزی، نهادهای دیگر و مجموعه صنفی جایگاه داران، به ویژه در یک سال گذشته برای حضور همه شرکت های پرداخت الکترونیک مجوزدار از بانک مرکزی در جایگاه ها، به سد مسائل غیرشفاف و انحصارطلبی برخورد کرده و موجب شده مشکلات بیشتر شود و نتیجه دلخواه تاکنون حاصل نشود.
وی بیان کرد: اقدامات حقوقی، قانونی و فنی را با جدیت دنبال می کنیم و هر فرد یا دستگاهی که در مسیر تحقق کیفیت و حذف انحصار قصور یا عدم پاسخگویی داشته باشد را به صورت شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد و پیگیری های قانونی را هرروز دنبال می کنیم. مردم بدانند جایگاه داران نه تنها مقصر نیستند بلکه از وضعیت موجود سامانه هوشمند و پرداخت الکترونیکی بهای سوخت شاکی اند و زیان می بینند.
قلیزاده افزود: اکثریت قاطع جایگاه های سوخت مالک خصوصی دارند و اجازه نمی دهیم هیچ شخصیت حقیقی، حقوقی، دولتی و غیردولتی با نگاه خاص، عادی ترین اقدام مالی جایگاه که همان پرداخت بهای سوخت توسط مشتری است را انحصارگونه در دست بگیرد.
وی ادامه داد: حق انتخاب با مالک جایگاه است و سازمان های متولی ضمن اعلام شرایط به شرکت ها، باید مجوز لازم را صادر کنند. همچنین سامانه هوشمند سوخت متعلق به کشور و برای خدمت بهتر به مردم است و طبق الزام بانک مرکزی، همه جایگاه های سوخت باید بتوانند بانک و شرکت الکترونیک پرداخت را انتخاب کنند و از طریق اتصال به این سامانه سرویس دریافت کنند.
رئیس صنف جایگاه داران سوخت تاکید کرد: فقط در شرایط رقابتی می توان امیدوار بود که کیفیت خدمات رسانی روز به روز بهتر، بومی سازی در سخت افزار و نرم افزار عملیاتی شود و شاهد ورود تکنولوژی نوین و افزایش کیفیت خدمات در این عرصه باشیم.
