خودرو پرنده آسکا ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد و می توان از آن در جاده همانند یک خودرو عادی استفاده کرد یا با توجه به قابلیت عمود پرواز بودن و همچنین قابلیت برخاست و فرود کوتاه (STOL) برای سفر هوایی به کار گرفته شود.
نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی (CES) همواره شاهد معرفی محصولات مختلف از صنعت خودرو بوده است. سیئیاس 2023 نیز از این قاعده مستثنی نیست و شرکت نکست فیوچر موبیلیتی (Next Future Mobility) قصد دارد یکی از متفاوتترین محصولات در این زمینه را طی این نمایشگاه در معرض دید قرار دهد.
آسکا؛ خودرو پرنده با قابلیت استفاده قانونی در جاده
نکست فیوچر موبیلیتی در سال 2019 از ساخت یک خودرو پرنده خبر داده بود. خودرو پرنده نکست فیوچر موبیلیتی به نام آسکا (ASKA) شناخته می شود و قرار است در سال 2026 روانه بازار شود.
آسکا یک خودرو عمودپرواز الکتریکی (eVTOL) است که از بال های جمع شونده استفاده می کند تا به کاربر آزادی انتخاب سفر روی جاده یا در آسمان را بدهد.
خودرو پرنده آسکا ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارد و می توان از آن در جاده همانند یک خودرو عادی استفاده کرد یا با توجه به قابلیت عمود پرواز بودن و همچنین قابلیت برخاست و فرود کوتاه (STOL) برای سفر هوایی به کار گرفته شود.
آسکا از یک طراحی آیرودینامیک سود می برد که تجربه رانندگی ایمن و کارآمد روی جاده و در هوا را ارائه می کند. برد پروازی این خودرو 250 مایل (402 کیلومتر) عنوان شده است.
به گفته گای کاپلینسکی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت نکست فیوچر موبیلیتی، ما به طور قابل توجهی بر عناصر ایمنی آسکا از جمله منابع انرژی دوگانه، بال های بزرگ، پروانه های بزرگ، شش بسته باتری برای حصول اطمینان از پرواز ایمن در آسمان همانند حرکت روی زمین متمرکز بوده ایم.
در شرایطی که به راحتی می توان از آسکا روی زمین استفاده کرد، تغییر حالت آن برای پرواز در باندهای ویژه پرواز و فرود عمودی نیز به راحتی صورت می گیرد. با باز شدن بال ها، آسکا به ابزاری برای تجربه پروازی آرام و برنامه ریزی شده به مقصد مورد نظر راننده تبدیل می شود. پس از فرود عمودی، کاربر می تواند دوباره همانند یک خودرو از آسکا استفاده کرده و به خانه بازگشته یا آن را در یک پارکینگ استاندارد پارک کند.
به گفته کاپلینسکی، برای ساختن جامعه و اقتصادی بهتر، ما نیازمند روش های حمل و نقل بهتری هستیم و خودروهای پرنده بخشی از این معادله خواهند بود.