جانشین پژو ۲۰۶ قرار است اسفند امسال از طریق بورس کالا فروخته شود. اسم دنا پلاس اتوماتیک برای اولین بار روی تابلو میرود
عرضه خودرو در بورس بعد از کش وقوس های فراوان و توقف تقریبا یکماهه ازسرگرفته شد. هفته گذشته شورای عالی سازمان بورس باوجود مخالفت های شورای رقابت، از ادامه فروش محصولات داخلی و مونتاژی در بورس کالا خبر داد و ایرانخودرو در اولین قدم روز ۲۵ بهمن دو هزار دستگاه تارا دستی را به این شکل عرضه کرد. حالا برنامه فروش ایرانخودرو نشان می دهد روی هم ۳۰ هزار محصول تا پایان سال در قالب هفت مدل از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد. مدل هایی که مثل تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ برای چندمین بار اسمشان روی تابلو معاملات می رود، اما بینشان مدل های تازه واردی مثل دنا پلاس اتوماتیک به چشم می خورد. این وسط اسم پژو ۲۰۷ تیپ پنج هم دیده می شود. می توانیم آن را جانشین پژو ۲۰۶ بدانیم که حالا به آخر خط رسیده و از خط تولید ایرانخودرو خارج شده است.
۱- تارا اتوماتیک برای چهارمین بار قرار است اسفند امسال از مسیر بورس فروخته شود. اولین بار هشتم آذر امسال ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۹ میلیون عرضه شد و نهایتا قیمت تمام شده آن برای خریداران به ۵۰۶ تا ۵۱۵ میلیون تومان رسید. بار دوم روز ۱۹ آذر همین تعداد دستگاه تارا اتوماتیک با همان قیمت پایه روی تابلو بورس رفت و این بار قیمت تمام شده بین ۶۱۳ تا ۶۱۶ میلیون تومان به ثبت رسید. ایرانخودرو روز ۲۳ آذر ۷۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک را به بورس برد و اینبار قیمت تمام شده تارا اتوماتیک برای خریداران بین ۵۷۷ تا ۵۸۶ میلیون تومان بود. قیمت تارا اتوماتیک در کارخانه تقریبا ۴۱۵ میلیون تومان است و همین مدل را در بازار آزاد به عنوان یکی از گران ترین محصولات داخلی الان ۸۲۰ میلیون تومان دست به دست می کنند.
۲- پژو ۲۰۷ تیپ ۵ یکی از جدید ترین محصولات داخلی به حساب می آید و حالا قرار است بعد از اعلام خبر توقف تولید ۲۰۶، اسم آن را بیشتر از گذشته بشنویم. مدلی که ظاهرش همان ۲۰۷ معمولی است، اما اتاقش به ۲۰۶ شباهت دارد. ایرانخودرو برای اینکه آن را نسبت به مدل های ۲۰۷ معمولی ارزان تر بفروشد، پژو ۲۰۷ تیپ پنج را با آپشن های کمتری راهی بازار می کند. مثلا در ۲۰۷ تیپ ۵ برخلاف ۲۰۷ معمولی خبری از مانیتور، فرمان برقی، دوربین عقب، ترمز دیسکی عقب و ... نیست. البته از حیث فنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ هیچ فرقی با مدل های معمولی ندارد و با موتور ۱.۶ لیتری TU۵ فروخته می شود. قرار است ایرانخودرو سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ تیپ پنج را هفته اول اسفند به بورس ببرد که هنوز قیمت پایه آن مشخص نشده است.
۳- پژو ۲۰۷ دنده ای قرار است برای پنجمین بار در بورس عرضه شود. بار اول ۲۰۷ دستی را روز ۳۰ آبان با قیمت پایه ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بورس بردند که با احتساب هزینه جانبی و مالیات، قیمت تمام شده پژو ۲۰۷ دستی در بورس به حدود ۳۹۱ میلیون تومان رسید. بار دوم روز ۱۹ آذر قیمت پایه ۲۰۷ دستی به ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و خریداران این محصول بین ۴۲۲ تا ۵۱۴ میلیون تومان هزینه کردند. قیمت پایه ۲۰۷ دستی در سومین مرحله عرضه دوباره به عدد ۱۸۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تنزل پیدا کرد و قیمت تمام شده برای خریداران به ۴۶۹ میلیون تومان رسید. چهارمین بار روز ۱۸ دی ۲۰۷ دستی بدون تغییر قیمت پایه در بورس عرضه شد و قیمت تمام شده آن به ۴۵۲ میلیون تومان رسید. حالا در هفته اول اسفند دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی برای پنجمین بار از طریق بورس فروخته می شود.
۴- قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک با سقف فلزی در بازار آزاد ۵۰ میلیون تومان از مدل های سقف شیشه ای کمتر است. اولی را حدود ۸۲۰ میلیون تومان معامله می کنند و قیمت دومی به ۸۷۰ میلیون تومان رسیده است. حالا ایرانخودرو تصمیم گرفته در سومین هفته اسفند دو هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی را در بورس عرضه کند. مدلی که تا الان دوبار به این شکل فروخته شده است. اولین بار روز شنبه ۱۹ آذر ۲۵۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک سقف فلزی با قیمت پایه ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بورس عرضه شد و خریداران آن بین ۴۵۴ میلیون تومان برای مدل های مشکی و ۵۵۹ میلیون تومان بابت مدل های سفید پرداخت کردند. یک هفته بعد سه هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول بدون تغییر قیمت پایه روی تابلو بورس رفت و قیمت تمام شده آن برای خریداران مدل های سفید، ۵۴۳ میلیون تومان و برای خریداران مدل های مشکی ۵۵۳ میلیون تومان به ثبت رسید.
۵- دنا پلاس معمولی بار اول روز ۲۵ دی ماه امسال در بروس فروخته شد. حالا دو هزار دستگاه از این مدل هفته اول اسفند در بورس فروخته می شود و ایرانخودرو گفته تا پایان سال سه هزار دستگاه دنا پلاس دستی دیگر را به این شکل عرضه می کند. قیمت دنا پلاس دستی در کارخانه ۲۲۸ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان است و همین مدل را در بازار آزاد الان ۶۷۰ میلیون تومان دست به دست می کنند. آن هایی که روز ۲۵ دی ماه در بورس کالا سراغ خید دنا پلاس دستی رفتند، تقریبا ۴۳۵ میلیون تومان بابت این خودرو پرداخت کردند.
۶- دنا پلاس اتوماتیک برای اولین بار قرار است در بورس کالا فروخته شود. آنطور که برنامه ایرانخودرو نشان می دهد، هفته دوم اسفند شاهد عرضه دو هزار دستگاه دنا پلاس اتوماتیک در بورس هستیم و هفته چهارم اسفند هم هزار دستگاه از این مدل فروخته می شود. چند سطر بالاتر از تارا اتوماتیک با قیمت ۸۲۰ میلیون تومان به عنوان یکی از گران ترین خودور های داخلی در بازار آزاد اسم بردیم و حالا باید دنا پلاس اتوماتیک را یکی دیگر از این مدل ها بدانیم. چون آن را در آخرین روز های بهمن امسال در بازار آزاد معادل ۷۹۰ میلیون تومان خرید و فروش می کنند. قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه ۳۹۸ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان است.
۷- عرضه خودرو در بورس توسط ایرانخودرو تا پایان سال با عرضه هفت مدل انجام می شود. تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۷ تیپ ۵، دنا پلاس اتوماتیک، دنا پلاس معمولی، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دنده ای، شش مدلی هستند که اسمشان را می دانیم. در این فهرست فعلا فقط اسم هایما وجود دارد و مدل آن مشخص نشده است. تا الان طی شش مرحله هایما S۵ توربو شش سرعته، هایما S۷ توربو پلاس و هایما ۸S در بورس کالا فروخته شدند.