تبلیغات پیکسلی به شیوه نوینی از تبلیغات تحت وب اطلاق می شود که در آن هزینه هر تبلیغ بر مبنای اندازه آگهی و پیام تبلیغی موردنظر محاسبه و تعیین می شود. در این روش تبلیغات مدرن اینترنتی، یک وب سایت اینترنتی با اندازه مشخص و بدون کوچکترین تغییر در اندازه به عنوان پایه این شیوه در نظر گرفته می شود. صفحه نخست این وب سایت در واقع نقش همان ابزار تبلیغاتی یا بیلبورد اینترنتی را ایفا می کند که با تقسیم کردن صفحه وب به بلوک های پیکسلی مشخص(۱۰۰ پیکسل) فضای تبلیغاتی اختصاصی ایجاد می شود.
سپس صاحبان برندها و کالا و خدمات به هر تعداد و اندازه که موردنیاز باشد از بلوک های تبلیغاتی خریداری و تصویر و یا محتوای تبلیغاتی خود را در هر جای فضای موجود به دلخواه به نمایش می گذارد. مراجعه کنندگان به وب سایت های تبلیغات پیکسلی با قرار دادن موس بر روی هر آگهی درج شده، ضمن دیدن تصویر آگهی می توانند با کلیک بر روی لینک وب سایت موردنظر به طور مستقیم وارد وب سایت برند مربوطه شده و از محتوای آن سایت بهره ببرند.
تاریخچه تبلیغات پیکسلی
تبلیغات پیکسلی رایگان، شکل گیری اولیه این ایده تبلیغاتی به اوت سال ۲۰۰۵ میلادی برمی گردد. در این زمان، الکس تیو دانشجوی انگلیسی برای تامین مخارج تحصیلی خود برای اولین بار با طراحی یک وب سایت ساده و اجرای ایده های تبلیغاتی بر روی بلوک های پیکسلی آن، تبلیغات پیکسلی را ابداع نمود. صفحه اصلی وب سایت او از یک میلیون پیکسل با چیدمان ۱۰۰۰ در ۱۰۰۰ تشکیل شده بود و او برای هر پیکسل در فضای بلوک های ۱۰ در ۱۰ از صاحبان برندها یک دلار دریافت می نمود.
الکس تیو(Alex Tew)؛ خالق تبلیغات پیکسلی هدف الکس تیو این بود که بتواند با فروش پیکسل وب سایت خود به درآمد یک میلیون دلاری برسد. این امر در مدت زمانی کمتر از ۵ ماه[۱] به انجام رسید و با فروش آخرین بلوک ۱۰۰۰ پیکسلی وب سایت میلیون دلاری در سایت حراجی ebay به پایان رسید. الکس تیو در ۲۶ فوریه ۲۰۰۶ میلادی در مصاحبه با روزنامه فاینانشیال تایمز گفت: از همان اول میدانستم که این ایده پتانسیل بالایی دارد، اما از آن چیزهایی بود که بگیر نگیر دارند. با خودم گفتم چیزی که برای از دست دادن ندارم. میدانستم که ایدهام آنقدر جالب و عجیب هست که جلب توجه کند . . . اینترنت رسانه بسیار باقدرتی است موفقیت بیش از یک میلیون دلاری الکس تیو[۱] ایده او را به یک رویداد اینترنتی جهانی مبدل کرد. وب سایت های متعددی در دنیا با ایده او شروع به کار کردند و تقریباً همان الگوی او را با تفاوتهای اندکی تکرار کردند. آخرین بلوک ۱۰۰۰پیکسلی وب سایت میلیون دلاری با رقمی معادل ۳۸۱۰۰ دلار در سایت حراجی ebay فروخته شد و بدین ترتیب الکس تیو از ایده تبلیغات پیکسلی خود سود خالصی معادل ۱۰۳۷۱۰۰ دلار بدست آورد. تبلیغات پیکسلی نسبت به سایر تبلیغات حوزه اینترنت از مزیت های درخور توجهی برخوردار است: در بعضی از وب سایت های تبلیغات پیکسلی حداکثر زمانی که محتوای تبلیغاتی می تواند در وب سایت ها قرار گیرد، ده سال می باشد. پس از موفقیت های الکس تیو در وب سایت پیکسلی خود و کسب درآمد هنگفت از این شیوه متفاوت تبلیغات مدرن، وب سایت های متعددی در دنیا با تفاوتهای اندکی همان فرآیند تکرار شده الکس تیو را ادامه دادند و در برخی موارد به موفقیت های نسبی نیز دست یافتند که با الگوی مبدع خود تفاوتهای آشکاری داشت امّا در ایران با تأخیر نسبت به سایر کشورها شروع شد. آنچه در سایت های پیکسلی ایرانی به وضوح قابل مشاهده است عدم خلاقیت و بکارگیری همان ایده اوّلیه الکس تیو با کمترین میزان تغییر در الگوها و ساختار وب سایتهاست. عمده ترین رقابت در سایت های تبلیغات پیکسلی ایران، رقابت در هزینه تبلیغات، شرایط پرداخت و مدت زمان قرارگیری بنر تبلیغاتی است و تقریباً به جز موارد جزیی هیچ رقابتی در زمینه خلاقیت در این شیوه مدرن تبلیغی و استفاده از الگوهای جذابتر برای جذب مخاطب بیشتر صورت نمی گیرد. چند نوآوری در وب سایت های تبلیغات پیکسلی ایران همچنانکه الکس تیو در مصاحبه با نشریه نیوزویک نیز اشاره کرد ایده وب سایت میلیون دلاری ساده بود امّا یک ایده ناب بود؛ پر از تازگی که هر برند جویای نامی را به خود جذب می کرد؛ کپی کارها بعد از من فعال شدند امّا موفقیت بدون ایده ناب با کپیِ محض به دست نمی آید تبلیغات پیکسلی بیش از هر چیز برای تبدیل شدن دوباره به یک رویداد جهانی، نیازمند خلاقیتی ناب است خلاقیتی که الکس تیو را جهانی کرد…مزیت های تبلیغات پیکسلی
تبلیغات پیکسلی در ایران
سخن آخر