یکی از پژوهشگران و نوازندگان شناخته شده حوزه موسیقی نواحی از برخی سیاستهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی اقوام طی سالهای اخیر انتقاد کرد.
پیمان بزرگنیا نوازنده و پژوهشگر موسیقی نواحی ایران ضمن انتقاد از برخی سیاستهای وزارت ارشاد در حوزه موسیقی نواحی و گلایه از عملکرد مجموعههای حمایتی این بخش از هنرمندان موسیقی اقوام طی ایام کرونایی توضیح داد: طی سالهای متولی همواره شعار متولیان فرهنگی به ویژه مدیران موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران حمایت از موسیقی فاخر اقوام ایران زمین بوده و ما اهالی موسیقی نواحی ایران هم «به صورت ویژه» عملکردشان را طی سالیان اخیر دیدیم.
وی افزود: متاسفانه به دلیل همین نوع عملکرد طی روزهای اخیر تماسهایی داشتم که بر اساس آن اکنون نزدیک به ۴۰ نفر از پیشکسوتان و پژوهشگران و حتی هنرمندان جوان موسیقی مناطق مختلف ایران که زندگی خویش را صرف اشاعه و ترویج موسیقی مناطق خود کردهاند، تصمیم دارند طی حرکتی نمادین اعتراض خود را نسبت به بی توجهی مسولان ارشاد و عدم حمایت بخش دولتی، تمام تقدیرنامهها یا لوحهای خود را که از هر جشنوارهای طی سالیان گذشته دریافت کردهاند، آتش بزنند. بنده به نیابت برخی از این عزیزان اینک مسائلی را خطاب به مسئولان موسیقی کشور گوشزد میکنم.
لطفاً به این سئوال پاسخ دهید؛ واقعاً چه حمایتی شد…؟
این پژوهشگر بیان کرد: همیشه در سخنرانیها و شعارهای هر مدیری وعدههای به هنرمندان موسیقی نواحی ایران داده میشد و تأکید همه هم حمایت ویژه از موسیقی نواحی ایران بود! حال پرسش من این است؛ واقعاً چه حمایتی شد؟ اینکه هر وقت عزیزی از اهالی موسیقی نواحی دار فانی را وداع گفت، مسابقه بین متولیان موسیقی جهت تسلیت گفتن باشد؟ آیا این مدیران عزیز فلان هنرمند درگذشته را قبل از فوت میشناختند؟ آیا دوستان میدانند اغلب پیشکسوتان موسیقی نواحی همیشه با شرکت در محافل و جشنهای عروسی امرار معاش میکردند؟ آیا از مدتی که ویروس کرونا همه گیر شده و دورهمی ها تعطیل شده کسی از حال این هنرمندان خبر دارد؟ شاید دوستان در جواب به ماجرای «هنر کارت» و آن دو وعده کمک یک میلیون و پانصد هزار تومانی اشاره کنند که من در پاسخ به این واکنش احتمالی به نکتهای اشاره میکنم؛ اینکه آیا خودِ دوستان مدیر ا این مخارج سنگین میتوانند ۲۰ روز دوام بیاورند؟
واقعاً چه حمایتی شد؟ اینکه هر وقت عزیزی از اهالی موسیقی نواحی دار فانی را وداع گفت، مسابقه بین متولیان موسیقی جهت تسلیت گفتن باشد؟ آیا این مدیران عزیز فلان هنرمند درگذشته را قبل از فوت میشناختند؟ آیا دوستان میدانند اغلب پیشکسوتان موسیقی نواحی همیشه با شرکت در محافل و جشنهای عروسی امرار معاش میکردند؟ بزرگ نیا با اشاره به اقداماتی که در این حوزه انجام داده، گفت: چند بار با مدیر دفتر موسیقی و سایر متولیان موسیقی کشور تماس گرفتم. که متاسفانه دوستان جواب ندادند. اصلاً کسی جوابگو نیست. فقط مدیرعامل خانه موسیقی حرفهای ما را شنید و قبل از عید با ایشان در ارتباط با این موضوع صحبت کردم که ایشان نیز بسیار ناراحت شده و از بنده خواست تا فهرستی را برای گرفتن هنر کارت و سایر کمکها در اختیار آنها قرار دهم. ولی مگر تعدادشان اندک است؟
وی افزود: اکنون ۱۰ هزار هنرمند در نواحی مختلف فعال هستند که فقط شاید ۱۰ درصد از آنها هنر کارت دارند. آیا آقایان این را میدانند، بقیه افرادی که «هنر کارت» ندارند، در جشنوارههای سفارشی شما شرکت نکردند و رزومه برای شما ارائه ندادند در جایگاهی هستند که شهرتشان میان مردم روزمه آنهاست؟ آیا بزرگواران میدانند تعدادی از هنرمندان بسیار شناخته شده موسیقی نواحی که به دلیل حفظ کرامت و شأن هنری آنها از معرفی نامشان معذورم اما اگر دوستان مایل باشند، اسامی آنها را اعلام خواهم کرد، برای ۷۰ هزار تومان نسخه دارویی در شرایط بسیار بدی است؟ آیا این باعث شرم برای مسولان این مملکت با این همه ثروت نیست.
اندر احوالات جشنواره موسیقی نواحی بعد از محمدرضا درویشی
سرپرست گروه موسیقی «سازینه» در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: هنرمندان موسیقی مناطق ایران چنان نجیب و با شرف هستند که به خاطر این مبالغ دست دراز نمیکنند. پس لازم است متولیان فرهنگی این عزیزان را دریابند و در دوران سخت از آنها دلجویی کنند. از سوی دیگر جشنواره موسیقی نواحی برگزار میشود اما برخی از مدیران جشنواره دنبال یارگیری هستند که چه کسی طرف من است و چه کسی نیست. اما آیا غیر از موارد معدود شده این بزرگانی که شاید آخرین راویان موسیقی خطه خویش باشند به درون جشنواره دعوت شوند؟ اساساً پژوهشگران مناطق چه جایگاهی دارند؟ البته شاید تمام این مشکلات به این دلیل است که برخی دوستان از ماجرا کمترین شناخت را داشته و به فراخوان بسنده میکنند؟ اصلاً بعد از سال ۱۳۸۴ که آخرین دوره حضور هنرمند عزیز جناب درویشی به عنوان دبیر جشنواره نواحی بود دیگر کسی از جشنواره موسیقی نواحی خبری دارد؟
این نوازنده گفت: من هم این را میدانم که جشنوارهها نمیتوانند چندان به لحاظ مادی به هنرمندان نواحی کمک کنند. اما معتقدم این رویدادها میتوانند جایگاهی برای ثبت و ضبط آثار و معرفی هنرمندان شاخص مناطق و گمنام در کشور باشند. البته دوست معاون هنری و مشاور بودن باعث شده طی چند سال، دبیری و حضور ویژه، متعلق به شخص خاص یا دوستانی باشد که شاید تحصیلات آکادمیک دارند ولی چندان شناختی از موسیقی نواحی ندارند و کسی هم آنها را نشناسد باز هم شعار و در آخر در سکوت خبری جشنوارهای تکراری برگزار میشود. به اعتقاد من این هم نمونه دیگر بی تدبیری است.