در شرایطی که تنها اجراهای موسیقی، کنسرتهای آنلاین هستند، پرسش اصلی این است که چرا در این زمینه، شفافیتی برای اعلام هزینهها و قراردادها وجود ندارد؟! چرا از اعمال سلیقههای شخصی در چگونگی پخش آن از تلویزیونهای اینترنتی پیشگیری نمیشود؟
نخستین اطلاعیه روابطعمومی وزارت فرهنگوارشاد اسلامی که خبر از تعطیلی تمامی برنامههای فرهنگی و هنری به مدت یک هفته میداد، سوم اسفند ۱۳۹۸ منتشر شد. آن زمان کسی گمان نمیکرد ۳۶۵ روز سال پیش رو برای اهالی هنر میان تعطیلی و بازگشایی مکرر بگذرد و بهواسطه قرار گرفتنشان در گروه شغلی ۳ جزو نخستین کسانی باشند که با هر تغییری در رنگ میزان ابتلا به کرونا، یک هفته خانهنشین شوند و هفته بعد مشغول کار. راهکاری که از همان روزهای نخست، بهتبعیت از شیوه جهانی، پیش روی آنها قرار داشت استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی بود تا اکران آنلاین، تئاتر آنلاین، کنسرت آنلاین، گالریگردی آنلاین و... را رقم بزند. شیوهای که فارغ از آنچه در جهان میگذشت، در ایران مشکلات خاص خود را داشت.
۱۲ فروردین ۱۴۰۰ بود که اعلام شد طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، سینما و تئاتر از گروه شغلی ۳ به ۲ منتقل شده است تا با این تغییر، فعالیت این دو حوزه در شهرهای دارای شرایط نارنجی بلامانع شود. در این میان نامی از جابهجایی موسیقی میان گروههای شغلی نبود. پس هر چند معدود، فیلمهای سینمایی روی پرده و نمایشها روی صحنه رفتند اما اهالی موسیقی همچنان کنسرت آنلاین را در کنار انتشار تکآهنگ و آلبوم و تدریس تنها راه ادامه حیات مادی و معنوی خود دیدند. با تغییر وضعیت کرونایی شهر تهران از نارنجی به قرمز که ۱۶ فروردین از سوی همان ستاد اعلام شد، کلیه مشاغل گروه ۲ نیز مشمول تعطیلی کامل شدند تا عمر خوشحالی فعالان سینما و تئاتر بابت برخورداری از امکان فعالیت در شرایط نارنجی، به یک هفته هم قد ندهد. یک ماه بعد و در ۱۸ اردیبهشت بود که بار دیگر خبر آمد سالنهای سینما میتوانند میزبان تماشاگران شوند و تئاتریها هم میتوانند روی صحنه بروند و همچنان کسی نگفت اهالی موسیقی چه کنند؟!
آنچه موجب تعجب است این است که نام موسیقی و هنرمندانش، نه در ۱۲ فروردین و هنگام جابهجایی دیگر اهالی هنر میان گروههای شغلی، نه در ۱۸ اردیبهشت که وضعیت از قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرد و اجازه بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر صادر شد و نه امروز، در نیمه پایانی خرداد ۱۴۰۰ به گوش نمیرسد. آنچه در ادامه میخوانید نگاهی است به تنها گزینه پیش روی اهالی موسیقی از ابتدای شیوع کرونا در نبود امکان برگزاری کنسرت؛ کنسرت آنلاین که این روزها نیز نمونهای از آن، تحت عنوان «برخط ماه و نوا» توسط انجمن موسیقی و با مشارکت بنیاد رودکی در جریان است.
اجرا در خانه، پخش از لایو اینستاگرام، اوج با کیهان کلهر
اجرای آنلاین موسیقی، از خانه خود هنرمندان آغاز شد. زمانی که هنوز نهادهای دولتی و تلویزیونهای اینترنتی به صرافت آمادهسازی مقدمات برگزاری کنسرت آنلاین نیافتاده بودند.
کنسرت بنیامین بهادری که قرار بود ششم اسفند ۱۳۹۸ در سالن ۱۵۰۰ نفری برج میلاد و در دو سانس برگزار شود، در پی شیوع کرونا لغو و هشتم اسفند در لایو صفحه اینستاگرام او و با حضور ۷ هزار کاربر مجازی برگزار شد تا این خواننده موسیقی پاپ را به اولین هنرمندی تبدیل کند که مخاطبانش را در دوران همهگیری کرونا و ممنوعیت فعالیتهای فرهنگیوهنری به اجرایی زنده در صفحه اینستاگرام خود دعوت میکند.
اجرای خانوادگی سالار عقیلی در کنار همسرش، حریر شریعتزاده، نوازنده پیانو و دف و فرزندش، ماهور عقیلی، نوازنده نوجوان تنبک رویداد دیگری از این دست بود که علاقهمندان به او را مهمان صفحه اینستاگرامش کرد.
اجرای خانگی ارکستر ملی ایران از قطعه «سبکبال» اثر زندهیاد حسین دهلوی که مورد توجه رسانههای جهانی نیز قرار گرفت و پروژه «مرثیهای برای بودن» ایده حسام اینانلو که بداهههایی از هنرمندان باسابقه با ملیتهای مختلف بود و هر یک در گوشهای از دنیا آهنگ تنهایی خود را مینواختند بخش دیگری از اتفاقی بود که تحت عناوینی چون «#در_خانه_ بمانیم» و «#در_خانه_میمانیم_تا_زودتر_روی_صحنه_برویم» رخ داد.
نام موسیقی و هنرمندانش، نه در ۱۲ فروردین و هنگام جابهجایی دیگر اهالی هنر میان گروههای شغلی، نه در ۱۸ اردیبهشت که وضعیت از قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرد و اجازه بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر صادر شد و نه امروز، در نیمه پایانی خرداد ۱۴۰۰ به گوش نمیرسد و ظاهرا تنها گزینه پیش روی آنها در نبود امکان برگزاری اجرای زنده، کنسرت آنلاین است
اوج این اجراهای زنده رایگان، که هنوز مُهر کنسرت آنلاین بر پیشانیاش نخورده بود اجرای کیهان کلهر، کمانچهنواز چیرهدست و شناختهشده بود. کلهر ابتدا قرار بود شامگاه دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹، اجرایی زنده و مجازی با حضور دیگر اعضای گروه جاده ابریشم در نقاط مختلف جهان را شکل دهد اما امکان انجام این کار را پیدا نکرد. او روز پنجشنبه یکم خرداد همان سال، در موزه آبگینه تهران بیش از یک ساعت به تکنوازی سهتار پرداخت و ۲۴ هزار نفر شاهد اجرایش بودند.
کلهر همچنین در مورد تور «شهر خاموش» چنین اطلاعرسانی کرد: «فروردین نودوهشت و در شروع تور «شهر خاموش» قرار بر رفتن به اغلب شهرهای کشورمان را داشتیم و بخشی از برنامه ما نیز کنسرت برای هموطنان در شهرهای مرزی و ازسرگیری اجراهای رایگان پیروِ تور قبلی در مناطق محروم بود که به دلیل شیوع بیماری امکانپذیر نشد. از این رو تصمیم بر ادامه این اجراها بهصورت پخش زنده در فضای مجازی و با امکان دسترسی رایگان برای همه مخاطبان در اینستاگرام و یوتیوب گرفتیم تا در این احوال، برای ساعتی، همدلانه در کنارتان بنوازیم و بشنویم. به این منظور دو مکان زیبا که برای تمام ایرانیان خاطرهانگیز و عزیز است را در تهران و اصفهان انتخاب کردیم.»
اجرایی که این چهره شناختهشده بینالمللی در ادامه در موردش چنین گفت: «دوشنبه سیزدهم مرداد ساعت بیستودو بخش نخست کنسرت «شهر خاموش» را از خانهباغ اتحادیه به محضرتان ارائه خواهیم کرد. لازم به توضیح است که «شهر خاموش» به دلیل محدودیت زمان پخش زنده در اینستاگرام در دو بخش و طی دو برنامه متفاوت در تاریخهای سیزدهم مرداد از تهران و نوزدهم مرداد از اصفهان اجرا خواهد شد.»
اجرای ۱۳ مرداد او البته به ۱۵ مرداد موکول و در خانهباغ اتحادیه (خانه امینالسلطانِ) تهران و ۱۹ مرداد در کاخ چهلستون اصفهان برگزار شد تا اوج اجراهای زنده و رایگان را رقم برند.