انباشت مطالبات مالکان لکومتیو از سوی شرکت راهآهن به میزان حدود 400 میلیارد تومان در شرایط فعلی اقتصاد کشور است.
بررسی عملکرد هشت ساله دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل ریلی نشان میدهد که رشد برخی شاخصهای مهم این حوزه نامطلوب بوده است.
این موضوع در حالی رخ داده است که که توسعه روزافزون و تمرکز بر مدل حمل و نقل ریلی در دولت های یازدهم و دوازدهم همواره به عنوان هدفی جدی و مورد پیگیری مطرح میشد به طوری که دولت قبل، مهمترین تمرکز خود در حوزه حمل و نقل را بهبود وضعیت حمل و نقل ریلی کشور چه از منظر توسعهای و چه از منظر عملکردی عنوان میکرد، این در حالی است که تاکید سیاستهای بالادستی نیز بر اهمیت این موضوع اضافه میکرده است.
* عدم تحقق اهداف بالادستی و افت شاخصهای موجود
مطابق با سیاستهای کلی نظام در حوزه حمل و نقل و همچنین سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که در سال پایانی آن قرار داریم، هدف گذاری کشور، تخصیص سهم بهینه از مجموع حمل بار و مسافر داخلی و خارجی به حوزه حمل و نقل ریلی بوده است به طوری که باید تا افق 1404، سهم حمل بار و حمل مسافر ریلی از مجموع حمل بار و مسافر کشور به ترتیب به 30 و 20 درصد افزایش پیدا کند که هم اکنون فاصله معناداری با این اهداف وجود دارد.
جدا از عقب ماندگی شبکه حمل و نقل ریلی کشور در نیل به اهداف تعیین شده، علاوه بر آنکه بهبودی در وضعیت موجود اتفاق نیافتاده است، شاخصهای عملکردی، افت در بهرهبرداری از شبکه حمل و نقل ریلی کشور را نشان میدهد.
* وضعیت فعلی لکوموتیوداران در شبکه حمل و نقل ریلی
در بخش لکوموتیو، از آغاز تا پایان سال 1399 تعداد لکوموتیوهای در گردش از 644 دستگاه به 611 دستگاه و تعداد لوکوموتیوهای در سرویس از 580 دستگاه به 533 دستگاه کاهش یافته است که به ترتیب 5 و 8 درصد کاهش را نشان میدهد.
در حال حاضر یکی از معضلات راهآهن، کمبود لوکوموتیو گرم در نواحی است که مالکان واگن و صاحبان بار را با بحران روبهرو کرده است.