ساسی مانکن برای چهارمین سال پیاپی تک قطعه جنجالیاش را در انتهای سال منتشر کرده که بازتاب فراوانی در بین فعالان عرصه موسیقی و کاربران فضای مجازی داشته است.
ساسی مانکن برای چهارمین سال پیاپی تک قطعه جنجالیاش را در انتهای سال منتشر کرده که بازتاب فراوانی در بین فعالان عرصه موسیقی و کاربران فضای مجازی داشته است.
سیدمهدی موسویتبار، روزنامه نگار در نقدی تحت عنوان «ما هیچ! ما فقط نگاه» در این رابطه نوشت:
* انگار باید عادت بکنیم به این تک آهنگهای سالانه پدیده عجیب و غریبی به نام «ساسی مانکن». تک آهنگهایی که هر سال با یک تنظیم جذاب و روان، یک یا چند مفهوم مهم فرهنگی یا اجتماعی را هدف قرار میدهد و به واسطه ملودیهای ساده و پرطرفدارش، پرتکرار میشوند. از توصیه به بچهها برای «اول اینستا بعد کتاب» تا حضور یک بازیگر فیلمهای پورن در نماهنگ آخرش، نشان میدهد که این ویژگیها نمیتوانند بدون انگیزه و هدف خاصی در این قطعات قرار داده شده باشند و مخاطبان هدفش حتما مشخص شدهاند.
ا* ین قطعات تصویری که امسال هم با قطعه «مامان منو ببخش» ادامه پیدا کرده است چندین مشخصه ثابت، مهم و البته تکراری دارد؛ حضور و وجود یکی از اعضای خانواده یا مشاغل مشهور، ارجاع به برخی آهنگهای مشهور یا افراد معروف داخلی، استفاده از کلمات و اصطلاحات بهروز در جامعه که اغلب مثبت نیستند و عادیسازی برهنگی در کنار ترجیعبندهای آشنا به ذهن که به سرعت در یاد مخاطب میماند.
* در متنهای سالهای گذشته به این نکته مکرر اشاره شد که وقتی میدانیم که قرار است از کدام جبهه و با چه ابزاری مورد هجوم قرار بگیریم منطقی است که پیش از برخورد این سلاح، فکر اساسی و دستکم از هدف مورد اصابت، محافظت شود. عجیب اینکه در این چهار سال به جز برخورد با دانشآموزان فلان مدرسه و تهدیدهای آموزشوپرورش و پخش چند گزارش سفارشی ضعیف در بخشهای خبری سیما، واکنش موثر و مفید دیگری ندیدیم.
* شاید خیلیها این مساله را عمیق ندانند اما پخش متعدد یک آهنگ با ویژگیهایی که شرحش رفت در ماشینها یا مراکز خرید و میزان بالای مصرفش در ایام عید تاثیرات غیرقابل جبرانی دارد. اینجا دیگر صحبت از ملودی یا متن ترانه ضعیف نمیکنیم یا اصلا بحث به خاطر وجود یکی دو کلمه مبتذل در ترانه نیست؛ تولید این قطعات تبدیل به یک رویه شده و برخی خوانندگان دیگر هم سعی کردند با پیروی از چنین سبکی، خودشان را مطرح کنند.