عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجفآباد با تاکید بر اینکه اصفهان بیش از ۱۰ سال برای تأمین آب فرصت ندارد، گفت: در طراحی خطوط مترو موضوع فرونشست در نظر نگرفته نشده، همچنین در اصفهان میتوان اثرات نامطلوب این پدیده را بر تأسیسات شهری ازجمله لولههای گاز را مشاهده کرد.
درباره تأثیر نشست زمین بر خطوط آب و گاز و خطوط مترو، اظهار کرد: سازههای مختلفی بر روی دشت اصفهان قرار دارد که بهطور متوالی تحت اثر فرونشست زمین قرار دارند و لازم است اثرات فرونشست بر روی آنها بررسی شود.
وی توضیح داد: به طور مثال خط یک مترو اصفهان در محدوده دروازه شیراز تا خیابان امام خمینی(ره) را در نظر بگیریم، در میدان آزادی با توجه به نزدیکی به بستر سنگی، نشست ناچیز است، اما با حرکت به سمت شمال شهر شاهد افزایش ضخامت لایههای عمق خاک تا حدود ۱۸۰متر خواهیم بود و محاسبات در حالت خوشبینانه نشاندهنده نشست تقریبی ۸۵ سانتیمتری در بخش شمالی اصفهان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجفآباد افزود: درحالیکه طی سالهای اخیر، اثرات نامطلوب افت شدید آب زیرزمینی و درنتیجه فرونشست زمین بر وقوع سیلاب، سازهها، تأسیسات زیرزمینی و شریانهای حیاتی ازجمله راهها، راهآهن، فرودگاه و لولههای انتقال سوخت مشاهده میشود، اما آییننامه ملی و بینالمللی برای طراحی سازهها در برابر فرونشست زمین تدوین نگردیده است و شاید دلیل مهم آن الزام به کنترل آب زیرزمینی و عدم تخریب محیطزیست به جای مهار اثرات آن است.