قیمت تک بلیت کنسرت برخی از خوانندگان ایرانی در بازار سیاه به ۲ میلیون تومان هم رسیده است در حالی که کنسرت برخی از خوانندگانی مانند ابراهیم حامدی در کالیفرنیا معادل یک میلیون و ۹۳۲ هزار تومان است.
رستوران لاکچری، ماشین لاکچری و حتی تئاتر لاکچری را دیده و شنیده بودیم؛ اما کنسرت لاکچری پدیده عجیبی است که اتفاقا از آن هم استقبال میشود، البته از جانب افرادی که وضعیت معاششان بسیار خوب است و دخلشان بسیار بیشتر از خرجشان است، به قدری که توانایی پرداخت هزینه بلیت ۴ میلیون تومانی را هم دارند.
بلیتهایی که تیر خلاص بر پیکر بیجان فرهنگ است اما چه کسی از این ماجرا گلایه دارد؟ تقریبا هیچکس! سامانه خرید بلیت که باز میشود، دلال آن را با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان میخرد، سالن در کمتر از نیم ساعت پر میشود. تا اینجای کار خواننده و برگزار کننده از شرایط و پر شدن سالن رضایت کامل دارند؛ اما نوبت به مخاطبی میرسد که دوست دارد صدای خواننده مورد علاقهاش را به صوت زنده بشنود اما هیچ صندلیای برای او وجود ندارد. اینجا مخاطبان دو دسته میشوند، دستهای که با حسرت منتظر میمانند که یا فرجی حاصل شود یا خواننده دوباره کنسرت برگزار کند. دسته دیگر اما موجودی کارتشان را نگاه میکننده و متوجه میشوند، میتوانند دست به دامن بازار سیاه شوند.
همین کار را هم انجام میهند و بلیت با بیشینه قیمت ۵۰۰ هزارتومان را با هزینه بیش از یک میلیون تومان تهیه میکنند. تا اینجای کار همه از نتیجه کار راضی هستند؛ اما نتیجه چیزی نیست جز نابودی فرهنگ و خرید هنر با پول!
مخاطبان پس از دو سال وقفه بخاطر شرایط کرونایی، با آغوش باز از کنسرتها استقبال کردند و دلالان هم فرصت را غنیمت شمردند و از آب گلآلود ماهی گرفتند. این ماجرا زمان خرید بلیتهای کنسرت همایون شجریان بیشتر به چشم آمد.
بلیتهای ۱۷ سانس از کنسرتهای همایون شجریان در حالی به فروش رفت که بسیاری از طرفداران این خواننده به نحوه بلیتفروشی اعتراض داشتند. این در حالی است که همزمان با آغاز پیشفروش بلیتها، سامانه اینترنتی فروش بلیت این کنسرت از کار افتاد و فروش بلیتها نیز متوقف شد. قیمت ۳ بلیت در جایگاه E همکف در بازار سیاه ۲میلیون و هفتصد هزار تومان اعلام شد درصورتی که قیمت بلیت این جایگاه در سامانه، ۳۸۵ هزار تومان ثبت شده بود. البته قیمت بلیت در جایگاه B هم به هرعدد یک میلیون تومان رسیده بود.