«صیانت» گویا این روزها دامن همه چیز را گرفته است؛ هنوز بسیاری از کاربران فضای مجازی از شدت محدودیتهای اینترنت در فغانند که به تازگی خبرهایی در خصوص احتمال توقیف پلتفرمهای داخلی نمایش خانگی قوت گرفته است.
«صیانت» گویا این روزها دامن همه چیز را گرفته است؛ هنوز بسیاری از کاربران فضای مجازی از شدت محدودیتهای اینترنت در فغانند که به تازگی خبرهایی در خصوص احتمال توقیف پلتفرمهای داخلی نمایش خانگی قوت گرفته است.
روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی تحت عنوان «صیانت از پلتفرمهای نمایش خانگی هم کلید خورد» در این رابطه نوشت:
* در روزهای اخیر انتشار نامه رئیس ساترا به رئیس سازمان صداوسیما، برای برخورد و تعلیق پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی واکنشهای فراوانی به دنبال داشت و بسیاری آن را آغاز حذف یا بیخاصیت کردن پلتفرمهایی دانستند که چند سالی است رقیب جدی صداوسیماست. نکته حایز اهمیت و البته تاسفبرانگیز ماجرا، اما آنجاست که اهرم ساقط کردن این شبکههای نمایش خانگی دست همین رقیبِ ثروتمند و قدرتمند و بیجاذبهای است که این روزها بدجور با بحران مخاطب دستوپنجه نرم میکند.
* ساترا با ارسال نامه به سازمان زیباسازی شهرداری خواستار جلوگیری از تبلیغات شهری برای پلتفرمهای متخلف شده است. این نهاد همچنین از پلیس امنیت خواسته تا اقدامات قانونی لازم را انجام دهد و علاوهبراین، برای جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب موجود در پلتفرم مذکور از پلیس فتا و در راستای جلوگیری از فعالیت تولیدی محیطی از پلیس ناجا درخواست همکاری کرده است.
* نامه اخیر رئیس ساترا به رئیس سازمان صداوسیما درباره اعمال محدودیتها بر شبکههای نمایش خانگی در حالی است که پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، سوم خرداد، در دانشگاه صنعتی شریف گفته بود که محتوای سریالهای شبکه نمایش خانگی بهمعنای واقعی کلمه «مستهجن» است و نمیتوان آنها را با خانواده دید.
* سخنان او واکنشها و انتقادات زیادی از سوی مخاطبان این شبکهها و دستاندرکاران تهیه فیلم و سریالها به دنبال داشت. با این حال رئیس صداوسیما دو روز بعد در بیانیه دیگری به صراحت گفت که قانون اساسی وظیفه نظارت بر محتواهای نمایشی را بر عهده صداوسیما گذاشته است.
* این سخنان در حالی بود که ساترا زیر نظر رئیس سازمان صداوسیما پس از اینکه اختیار کامل نمایشهای خانگی را در دست گرفت، به بهانههایی مانند «مشکلات اخلاقی» و «بیتوجهی به ارزشهای دینی» بارها مجوز تولید برخی آثار را باطل کرد و مانع پخش آنها از سه پلتفرم مشهور فیلیمو، نماوا و فیلمنت شده بود. اما به نظر میرسد این میزان اعمال محدودیت از سوی این نهاد کافی نیست و آنها قصد دارند تا با شدت بیشتری وارد عمل شوند.
* حتی این رویه از سوی روزنامه کیهان که معمولا حامی اعمال محدودیتهای بیشتر بر فضای فرهنگی است هم مورد انتقاد قرار گرفت.