یکی از زیباترین و دیدنیترین راهآهنهای جهان راهآهن سراسری ایران است. طول این مسیر ریلی حدود ۱۳۹۳ کیلومتر است. این راهآهن تاریخی از شمال کشور و سواحل زیبای دریای خزر شروع میشود و در دشتهای خوشآبوهوای خلیج فارس خاتمه مییابد. - راهآهن سراسری ایران یکی از دیدنیهای مهم جهان است. این مسیر ریلی شگفتانگیز از ۴ اقلیم آبوهوایی مختلف میگذرد.
در سال ۲۰۲۱ میلادی، این شاهکار بینظیر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. ساخت این راهآهن زیبا که از ۱۷۴ پل بزرگ، ۱۸۶ پل کوچک و ۲۲۴ تونل میگذرد، از سال ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۱۷ هجری شمسی طول کشید. برای ساخت این یادگار تاریخی از بیش از ۷۰هزار کارگر، نقشهبرداریهای گسترده و عکسبرداری هوایی استفاده شد.
این راهآهن کمنظیر طبیعت زیبا در شهرهای کویری مانند قم را به خانههای عشایری در رشتهکوههای زاگرس پیوند میزند. زمانی که با قطار از تهران بهسمت جنوب حرکت میکنید، نهتنها در عرض چند ساعت حس میکنید فصلها تغییر کردهاند، بلکه اینطور بهنظرتان خواهید رسید که از کشوری به کشوری دیگر سفر کردهاید. دلیلش هم تنوع فرهنگی شمال و جنوب ایران است. در گذر از این مناطق، خواهید دید که حتی گویشها هم تغییر میکنند.
در سالهای گذشته تحریمها و مسائلی مانند شیوع کرونا باعث شدند جاذبههای گردشگری فلات ایران به حاشیه بروند، اما با ورود گردشگران این مسائل کمکم فراموش خواهند شد. راهآهن سراسری ایران این قابلیت را دارد که صنعت گردشگری را در کشور ما احیا کند.
تولد راهآهن سراسری در فلات ایران
هرچند این روزها راهآهن سراسری ایران نمادی از مدرنیته و وحدت شده است، در زمان ساختش جنجالهای بسیاری برپا شد. میکیا کویاگی استاد تاریخ دانشگاه تگزاس در شهر آستین است. بهگفته وی، ایران در مقایسه با کشورهای همسایهاش بسیار دیر صاحب راهآهن شد. امپراتوری عثمانی، هند و مصر همگی در نیمه دوم قرن نوزدهم شبکه راهآهن سراسری داشتند و ایران هنوز نداشت.
دلیل دیر ساختهشدن راهآهن در ایران این بود که میان ۲ امپراتوری بزرگ گرفتار شده بود، ۲ امپراتوری که برای نفوذ نظامی و تجاری در منطقه رقابت میکردند. از طرفی امپراتوری روسیه در حال پیشروی بهسمت قفقاز بود و از سوی دیگر امپراتوری بریتانیا بر هند سلطه داشت. همیشه پروژههای پیشنهادی روسیه برای ساخت راهآهن در ایران با مخالفت انگلیس روبهرو میشد و روسیه هم برنامههای بریتانیا برای احداث مسیر ریلی را رد میکرد.
این شرایط تا سال ۱۳۰۴ هجری شمسی و فروپاشی سلسله قاجار ادامه داشت. بعد از آن، اوضاع کمی فرق کرد. دولت جدید پهلوی میخواست در کشور زیرساختهای جدید ایجاد کند و تجارت را بدون اتکا به قدرتهای خارجی گسترش بدهد. آنها با وضع مالیاتهای سنگین بر شکر و چای و همچنین وامگرفتن از بانکهای داخلی توانستند بودجه لازم برای ساخت راهآهن را فراهم کنند.
این پروژه را شرکت دانمارکی کمپساکس (Kampsax) هدایت میکرد و بیش از ۴۰ شرکت از چندین کشور در ساختوساز راهآهن مشارکت داشتند. میکیا کویاگی میگوید: «این تصمیم کاملا عمدی بود تا به هیچ کشور خاصی قدرت زیادی داده نشود.»