معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری، برنامه های این وزارتخانه برای کاهش خودکشی و خشم دانش آموزان را تشریح کرد.
، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه برنامه این وزارتخانه برای کاهش آسیب های اجتماعی از جمله خشونت، اضطراب، افسردگی و... که منجر به خودکشی، فرار، سوء استفاده اخلاقی، سوء مصرف مواد مخدر و ... در دانش آموزان می شود، چیست؟ گفت: جامعه شناس ها یکی از عوامل ایجاد مشکل در نسل جدید را عدم ارتباط مستمر، مستقیم و صمیمانه آنها با معلمان می دانند که عدم این مهم، منجر به ایجاد اتفاقات اخیر شده است.
وی افزود: برای رفع این موضوعات مهم، اولین قدم را برقراری ارتباط با نوجوانان می دانم. ابتدا باید از هیجانات حضوری شدن مدارس بکاهیم.
باقرزاده ادامه داد: معلمان، اولیا و دانش آموزان، ۲۵ ماه، ناجوانمردانه از مدرسه و آموزش حضوری دور ماندند. دیگران برای شکستن یک شاخه درخت ما را محکوم می کردند و می گفتند که ما ظلم به طبیعت می کنیم، ۲۵ ماه، به گونهای القا کردند که باید مدارس تعطیل باشند و با اجبار ستاد کرونا دانش آموزان از فضای مدرسه دور ماندند. در واقع این عدم ارتباط مستمر با دانش آموزان، هیجانات را بالا برد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از همه می خواهم شرایط حضوری شدن مدارس را ایجاد کنند و این مهم با آرامش پیش برود و بچه ها به شرایط عادی بازگردند.
باقرزاده با اشاره به اینکه آنچه که همیشه برای آموزش و پرورش بار سنگینی ایجاد می کند، فراهم کردن تدارکات و ایجاد فضای مناسب برای سال تحصیلی جدید است، گفت: مدیران مدرسه، قبل از اینکه بخواهد کار تربیتی انجام دهند، باید دنبال کارهای سرویس مدرسه، تامین نیروی انسانی و... می شوند و در واقع فرصتی برای کارهای پرورشی نمی ماند. با این وجود، معاونت پرورشی از وظایفش شانه خالی نمی کند.
او افزود: بعد از فراهم شدن آرامش در جامعه، باید باب گفت و گو با دانش آموزان باز شود. اولیا نیز باید به کمک ما بیایند. لازم است شرایطی را برای ابراز وجود، ابراز احساسات و هیجانات طبیعی دوره نوجوانی فراهم کنیم. عمده این موارد می تواند در فضاهای غیرمدرسه ای تشکیل شود.
وی در پایان افزود: آقای یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز این مهم را ابلاغ کرده است که ۱۰ تا ۲۰ درصد آموزش، به غیر از موقعیت کلاس انتقال داده شود.