رحمت و نعمت دو واژه پرکاربرد در قرآن کریم می باشند که دارای معانی گسترده ای می باشند، در این مطلب به اختصار توضیحاتی در مورد فرق نعمت و رحمت و مفهوم این دو کلمه ارائه داده ایم که برای آشنایی با این مفاهیم در ادامه می توانید همراه ما شوید.
فرق نعمت و رحمت چیست؟
کلمات رحمت، شفقت، مهربانی، تفضل برای کسی به کار گرفته می شود که نیازمند است، اما در مورد کلمه نعمت اینگونه نیست. به عنوان مثال زمانی که چیزی به فردی که نیازی به آن ندارد، داده می شود، در واقع به وی نعمتی تعلق گرفته است و در این صورت نمی توان در اینجا از واژه رحمت و مهربانی استفاده کرد.
منظور از نعمت و رحمت خداوند که در قرآن در آیههای متعددی آمده، چیست؟
تفاوت بین رحمت و نعمت خداوند در چیست؟
رحمت و نعمت از واژههای پرکاربرد در قرآن کریم هستند که بررسی همه جوانب آنها بحث مبسوطی را میطلبد. در این به اختصار به برخی مطالب اشاره میشود.
راغب اصفهانی در معنای رحمت گفته است: رحمت مهربانی و رقتی است که مقتضای احسان است نسبت به شخص مرحوم (فردی که مورد ترحم قرار گرفته است) و چون خداوند با رَحْم (رحمت) وصف شود، مراد از آن تنها احسان است نه رقت قلب.
رحمت از خداوند انعام و تفضل و از آدمیان رقت قلب و عاطفه است. در المیزان ذیل تفسیر بسم اللّه الرحمن الرحیم آمده است: رحمت انفعال و تأثر خاصی است که در وقت دیدن محتاج عارض قلب میشود و شخص را به رفع احتیاج و نقیصه طرف وادار میکند.
این معنا به حسب تحلیل به عطا و فیض بر میگردد و به همین معنا خداوند سبحان با رحمت توصیف میشود؛ یعنی رحمت در خدا، به معنای عطا و احسان است نه تأثر و انفعال قلب؛ زیرا در ذات باری انفعال نیست.
اما "نعمت" به مواهب الهی گفته میشود که نصیب بندگان میشود.(ر.ک: قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، مدخل "نعمت".)
"رحمت" و "شفقت" تفضل و مهربانی به کسی است که نیازمند است ولی در دادن نعمت چنین شرطی نیست. برای مثال، چنانچه چیزی به فردی که نیازی ندارد داده شود، میتوان گفت نعمتی به او داده شد؛ اما رحمت و مهربانی در این جا، به کار برده نمیشود.(معجم فروق اللغه، ابی هلال عسکری، ص 253، دفتر نشر اسلامی.) در قرآن کریم، رحمت در معانی متعددی به کار رفته است: وظایف ما در مقابل رحمت خداوند رحمت خداوند، گسترده و همه موجودات جهان را فراگیر است.(غافر،7) وظیفه آدمی آن است که خود را در معرض آن قرار دهد. در آیهها و روایتها، امور ذیل برای دریافت رحمت سفارش شده است: خداوند سبحان در اینباره میفرماید: "وَ إِن تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لاَ تُحْصُوهَا ...(نحل، 18)؛ اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز نمیتوانید آنها را احصا (شمارش) کنید، خداوند بخشنده و مهربان است" سپاسگزاری اقسامی دارد: قرآن کریم میفرماید: "اعْمَلُوَّاْ ءَالَ دَاوُدَ شُکْرًا؛ (سبا، 13) ای آل داود، شکر (این همه نعمت را) بهجای آورید." شکر بیشتر از مقوله "عمل" است و باید آن را در لابهلای اعمال انسان دریافت و شاید به همین علت، قرآن کریم تعداد شکرگزاران واقعی را اندک شمرده است: "قَلِیلاً مَّا تَشْکُرُونَ ؛ (ملک، 24) کمتر شکر او را بهجای میآورید." "وَ قَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ ؛ (سبا، 13) اما عده کمی از بندگان من شکر گذارند." و در آیه 73 سوره نمل نیز میفرماید: " وَ لَـَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لاَ یَشْکُرُونَ ؛(نمل، 73) بیشتر آنها شکرگزاری نمیکنند." از طرف دیگر، با توجه به این نکته که نعمتهای خداوند که سر تا پای وجود انسان را احاطه کرده، آنقدر زیاد است که قابل شماره نیست. روشن است که چرا شکر به مفهوم واقعیاش در برابر تمام نعمتها به گونهای که همه را بدون استثنا در طریق بندگی خدا ـ که نعمتها برای آن آفریده شده است ـ به کار گیرد کمتر یافت میشود. در حدیثی از امام صادقمیخوانیم: "شکر النعمه اجتناب المحارم؛ شکر نعمت، پرهیز از گناه است." در حدیث دیگری کسی از این امام بزرگوار پرسید: "آیا شکر پروردگار حدی دارد که اگر انسان به آن حد برسد شاکر محسوب شود؟" فرمود: "آری" پرسید: "چگونه؟ توجه به این نکته نیز ضروری است که تشکر و قدردانی از کسانی که وسیله نعمتی برای انسان هستند نیز شعبهای از شکر خداست.(ر.ک: تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج 18، ص 51، دارالکتب الاسلامیه.) تفاوت رحمت و نعمت و رابطه بین آن دو
در قرآن کریم، گاهی برخی چیزها با کلمه رحمت توصیف شدهاند؛ از ین رو برخی مفسران، در بسیاری از آیهها رحمت را به نعمت معنا کردهاند. و حتی عدهای از قاموسنویسان گفتهاند: همه نعمتهای خدا رحمت او هستند."(قاموس قرآن، سید علی اکبر قرشی، ج 4ـ3، ص 71، دارالکتب الاسلامیه.)
بنابراین میتوان گفت نعمت بخشی از رحمت است. وجوه و نظایری که برای رحمت در قرآن کریم آمده است این نکته را تایید میکند.وجوه و نظایر رحمت در قرآن
وظایف آدمی در برابر نعمتهای خداوند
قرآنکریم در مسیر برنامههای سازنده خود به بیان برخی از نعمتهای الهی پرداخته تا مردم درباره آن بیندیشند(ر.ک: رعد، 3 ؛ روم، 8.) و شکر آن را بجا آورند(ر.ک: نحل، 14 ؛ مائده، 6.)
به تعبیر دیگر و به گفته بعضی از مفسران بزرگ، "شکر مطلق" آن است که انسان همواره به یاد خدا باشد؛ بی هیچ گونه فراموشی و در راه او گام بردارد؛ بدون هیچگونه معصیت؛ و اطاعت فرمان او کند خالی از هرگونه سرپیچی؛ و مسلم است که این اوصاف در کمتر کسی جمع میشود.
" فرمود: "خدا را بر تمام نعمتهایش چه در خانواده و چه در اموال حمد و ستایش کند و اگر در اموالی که به او داده حقی باشد ادا کند."(ر.ک: اصول کافی، شیخ کلینی؛، ج 2، باب الشکر، ح 12، 10، 27، داراحیأ التراث العربی.)